Bild
Nästa artikel

156 klassiker på höstauktionen!

under klubban

Den 18-19 september ska nästan 140 bilar och ett antal MC och mopeder säljas på Bilweb Auctions stora höstauktion. Vi väljer ut några särskilt intressanta exemplar!

Klassikers Volvospecial 2019

Du har väl inte missat årets samlarbok om Volvo?

124 sidor om klassiska Volvo som  145 Express Taxi
, 3000 GTZ,  240 Grupp A, 164, P1900, PV Cabriolet, 142 Fastback, P1800 och många fler.

Köp i din butik eller beställ hem till brevlådan!

Under sommaren och början av hösten har Bilweb Auctions samlat ihop ett stort antal klassiker från hela Sverige till en stor nätauktion. Alla bilar, motorcyklar, mopeder och en uppsättning väskor (!) ligger nu ute på företagets webbsida https://bilwebauctions.se/hostauktion-2019 Den 18-19 september klubbas bilarna en efter en med fem minuters mellanrum.

Här är några av de bilar som vi studsar till på!

20191209090014.jpeg?itok=5KoyOO8d

En ytterst prydlig Volvo 144 GL – kommer den att nå auktionsfirmans värdering på 140 - 180 000 kronor? Mycket möjligt men det skulle nästan innebära rekord i 140-kretsar.  https://bilwebauctions.se/hostauktion-2019/volvo-144-grand-luxe-b20e-1720

20191209092952.jpeg?itok=BvJBD8kw

Sextiotalsfolkorna har följt efter 50-talarna de senaste åren – här är ett mycket trevligt exemplar som bara gått 7 900 mil. Värderad till 125 000 – 150 000 kronor  https://bilwebauctions.se/hostauktion-2019/volkswagen-typ1-1200-1710


20191209093400.jpeg?itok=71dUOQl_
Sjuttiotalsfolkorna börjar också bli alltmer intressanta på samlarmarknaden. Denna 1303 S 1974 är värderad till 130 000 – 170 000 kronor men så har den bara gått 3 700 mil sedan ny. Läskande! Fälgarna går ju att byta tillbaka mot original... https://bilwebauctions.se/hostauktion-2019/vw-1303-s-1803

20191209093944.jpeg?itok=hRb7VC6Z

Denna mycket ovanliga Honda S800 Coupé har vi skrivit om i Klassiker och känslan med en liten välbalanserad motor som kan varva i princip hur mycket som helst sitter fortfarande i. Även om modellen aldrig såldes ny i Sverige har ett fåtal letat sig hit. Värderingen är satt till 230 000 – 250 000 kronor. https://bilwebauctions.se/hostauktion-2019/honda-s800-coupe-800-cc-1798

20191209094238.jpeg?itok=Yyga7XzD

I Klassiker 7/2019 släpps vi in i storsamlaren Börjes lador i Uppland. Där får vi botanisera bland ett femtiotal fantastiska bilar som i många fall stått på samma plats i över 40 år. När vi skrev artikeln var planen att de flesta av objekten skulle säljas på den här höstauktionen men nu blir det inte så. En del av bilarna har dragits tillbaka av säljaren, andra kommer att säljas på Bilweb Auctions nästa auktion i november. Den ovanliga Lancia Flaminia Berlinan från 1961 och med svensk bakgrund ska i alla fall klubbas nu. Den beskrivs som en mycket frisk originalbil med dålig lack och någon mindre rostskada. Den fantastiska inredningen är i mycket gott skick. Värderingen säger 280 000 – 320 000 kr. https://bilwebauctions.se/hostauktion-2019/lancia-flaminia-berlina-25-v6-1662

20191209094807.jpeg?itok=RvEgDctj

Från samma samling kommer den mycket udda och ovanliga Lanchester Leda 1953. Trots det nätta formatet var detta en exklusiv bil med intressant teknik som förväljarlåda och för tiden avancerad fjädring. Värderingen säger 160 000 - 190 000 kr. Dessutom finns ytterligare en Lanchester till försäljning på samma auktion. https://bilwebauctions.se/hostauktion-2019/lanchester-lj201-leda-20-1663

20191209095327.jpeg?itok=qfIAbpik

Även denna Opel Olympia 1951 kommer från ladan i Uppland. Den har stått väldigt länge men beskrivs som en frisk bil med god potential. Trevligt skick! https://bilwebauctions.se/hostauktion-2019/opel-olympia-coach-15-1749

20191209095635.jpeg?itok=1_cnVtMg

Ett annat intressant objekt är den pampiga Volvo 652 1931 som länge tillhört samlaren Lindor Gustavsson ladugårdssamling. Den är en av flera dammiga bilar som säljs därifrån. Värderingen 110 000 – 120 000 kronor känns lockande. https://bilwebauctions.se/hostauktion-2019/volvo-652-1794

20191209100007.jpeg?itok=-ZziB7bX

Första årsmodellen – 1957 – av Fiat 500 är den mest eftertraktade och detta exemplar är ett av ca 14 000 byggda. Dessutom var bilen första pris i ett konstlotteri i Stockholm 1958. Värderingen är satt till mellan 240 000 – 280 000 kr och antyder att man vänder sig till en internationell marknad. https://bilwebauctions.se/hostauktion-2019/fiat-500-n-479cc-1813

20191209100643.jpeg?itok=jSljf-Qm

Till de mer överkomliga bilarna hör en Volkswagen Golf Cabriolet som bara haft en ägare mellan 1990 och 2019. Det är förvånande att 1980-talscabbarna fortfarande är så lågt värderade – det kommer att ändras inom en snar framtid tror vi. Värderingen säger 40 000 – 60 000 kronor. https://bilwebauctions.se/hostauktion-2019/volkswagen-golf-cabriolet-mk1-1800-1807

20191209100902.jpeg?itok=0B1GA-RW

Klassikers Fredrik Nyblad hittade en av världens finaste Volvo 960 av sista generationen – men nu ska han sälja den. I Klassiker 8/2019 försöker han förklara varför – det handlar om att den håller på att konkurrera ut hans kära Volvo 240 GLT och att en mätarställning på 4 600 mil sedan ny innebär vissa förpliktelser. Kommer han att ångra sig? Helt klart är att det blir svårt att hitta en bakhjulsdriven Volvo med nybilsdoft igen. https://bilwebauctions.se/hostauktion-2019/volvo-960-30-24v-1692

När detta skrivs har ytterst få av bilarna nått sina reservationspriser men av erfarenhet vet vi att det är först på slutet som det visar sig om värderingarna som auktionsfirman gjort överensstämmer med spekulanternas betalningsvilja.

Bilweb Auctions auktioner fungerar inte på samma sätt som exempelvis på Ebay eller Tradera där det gäller att lägga sista budet i exakt rätt sekund. Här förlängs istället tiden med någon minut för varje nytt bud och budgivningen kan hålla på ganska länge innan avslut. Det gäller alltså att man är på plats vid datorn när det är dags för nedräkning, någon möjlighet till autobud finns inte.



 

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.