Bild
Nästa artikel
Är två dörrar bättre än fyra?

Är två dörrar bättre än fyra?

Historien om Volvo 142

Tvådörrarsmodellen var utgångspunkten när Volvos chefsdesigner Jan Wilsgaard modellerade fram 140-serien. Volvo 142 fick rollen både som basmodell och lyxversion.

Beställ tidningen direkt hem till brevlådan!

Till och med de 29 december kan du köpa Klassiker 10/2019 i din tidningsbutik men du kan också välja att få den levererad direkt hem. Frakten är inräknad i priset.

Det dröjde fyra år tills fyradörrars-Amazonen fick sällskap av en version med två dörrar. Så lång tid skulle det inte ta för efterföljaren. När 140-serien togs fram arbetade konstruktörerna med alla karossversioner i åtanke.
 

Är två dörrar bättre än fyra?

Med 140-serien kom Volvo med ett nytt namngivningssystem där den första siffran stod för modellserien, den andra för antalet cylindrar i motorn och den tredje för antalet dörrar. Grunden var fyrdörrarsmodellen, precis som med föregångaren Amazon. Volvos ingenjörer arbetade i tur och ordning med 144, 142 och sist 145. Men innan konstruktionsarbetet inleddes kom formgivningen. Och från bilderna av de lermodeller som togs fram ser man tvådörrarsbilar som får en ren och enkel form inte bara genom de breda dörrarna utan också tack vare att de bara har en stor bakre sidoruta.
 

Är två dörrar bättre än fyra?

Den första serietillverkade 144:an byggdes den 19 augusti 1966 och produktionen av 142 kom igång i maj 1967. Insteget både till fram- och baksätet blev enkelt tack vare dörrar som var 120 cm breda – hela 30 cm mer än framdörrarna på fyradörrarsmodellen. Volvo 142 var 40 kg lättare och kostade 700 kronor mindre än 144. Alla 142:or av 1967 års modell hade sportmotorn med dubbla SU-förgasare och M41-låda, manuell växellåda med överväxel. Av den första årsmodellen tillverkades bara 1 500 exemplar.
 

Är två dörrar bättre än fyra?

När Volvo planerade 140-serien var en tvådörrarsversion en självklarhet och en tradition från PV och Amazon. Men vad var då en tvådörrars sedan? I Volvos 140-serie var 142 både den billigaste instegsmodellen men också den mest exklusiva varianten. Volvo 142 Grand Luxe var top of the line när den introducerades 1971. I Sverige fanns GL enbart som 142 de första tre åren. 
 

Är två dörrar bättre än fyra?

Men en tvådörrarsbil lanserades också som ett naturligt val för barnfamiljen! Bakdörrar ansågs vara farligt för barnen som satt obältade i baksätet, de kunde ju öppna dörren i farten och kliva ut. Det var först med 1973 års modell som 140-serien fick barnlås på bakdörrarna. 
 

Är två dörrar bättre än fyra?

Även 200-serien fanns i en rad olika tvådörrarsmodeller. Men 1984 tillverkades de sista 242:orna och 700-serien fanns bara som fyradörrars sedan. För biltillverkarna hade det tidigare varit komplicerat att tillverka karosser med många dörrar men det blev enklare och bilägarna tyckte förstås det var mer bekvämt att slippa fälla ner ryggstödet för att släppa in någon i baksätet. Men nog var det snyggare med bara två dörrar!

Läs mer om Volvo 142 och chassinummer sju av modellen i Klassiker nr 10/2019.
 

Läs mer om:

Taggar: Reportage, Volvo 140

Kommentarer

#1
BLT
2019-12-05 15:19

” 700-serien fanns bara som fyradörrars sedan” - Har ni förträngt 780?

#2
Fredrik Nyblad
2019-12-05 21:04

BLT: Nej, jag har inte glömt 780. För 700-serien fanns bara som fyradörrars sedan - inte som tvådörrars sedan. 780 är en coupé.

#3
Kalle
2019-12-05 21:39

Nu för tiden finns få sedaner, och ingen är väl tvådörrars. Ungdomarna kallar tvådörrars sedaner av BMW:s e30 för coupe, men har aldrig hört någon kalla en 142 eller 242 för coupe.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.