Bild
Nästa artikel
Bilhandlare Wallenborg

Bilhandlare Wallenborg

Arnes backspegel

En titt på utbudet hos en bilhandlare lite längre ner på skalan


Om man på 1960-talet skulle känna ett sug av att bli ägare till en ”gammelbil”, gärna en 30-talare, ja då var det lämpligt att bege sig till Valhallavägen 20 i Stockholm, ty där huserade herr Wallenborg med sin bifirma som specialiserat sig på just äldre vagnar. I vit skjorta och slips syns herr W utanför sin butik och tvärs över gatan kollar Roffe "Röding" på en något luggsliten Packard. Året är 1964. Jag plåtade aldrig själv Wallenborgs bilar men det gjorde Karsten Pedersen som bidragit med dessa bilder.
Bilhandlare Wallenborg
Bilhandlare Wallenborg

Kommentarer

#1
Bozze Lundgren
2014-08-11 10:20

Kommer ihåg att Fib -Aktuellt , eller om det var SE , som hade ett reportage om Wallenborg. Har det urklippt någonstans.

#2
Kjell Pettersson
2014-08-11 22:48

Bilden väcker många trevliga minnen!
Eftersom jag själv kom in i bilbranchen 1965 minns jag väl Björn Wallenborg på Vallahallavägen 20, med tel 322222.
Han var fenomenal på att snoka upp äldre bilar dvs förkrigsbilar som då i början av sextiotalet få var intresserade av och av många betecknades som rena skrotbilar. Han betalade oftast några hundralappar men när bilarna strax efter köpet var till salu kostade de oftast runt tretusen och salubjöds som veteranbilar.
En i och för sig briljant ide för bilintresserade som inte själva hade kunskap för hur man snokade upp godbitarna. Många tidiga MHS medlemmar köpte sina trettiotalare hos Björn Wallenborg. MHS bildades ju som bekant 1965 av trettiotalsentusiaster.
Wallenborg saluförde också de vanliga skrotfärdiga femtiotalarna av enklare typ som Ford Taunus, Opel Rekord, Simca Aronde, Opel Kapitän, Ford Consul/Zephyr
m.fl. men dessa skildes från veteranbilarna i samlingsannonsen.
Det var ofta spännande objekt man kunde hitta hos Björn Wallenborgs bilfirma på den tiden.
Han jobbade med bilförsäljning in på 80 talet, då med massutskick till landets Vaz Lada ägare som han köpte billigt och exporterade till Ryssland med god förtjänst. All heder åt den kreative entreprenören Björn Wallenborg, som på sin ålders höst ofta deltog i MHS evenemang med en Plymouth Coupe av tidig femtiotalsmodell överdrivet utsmyckad med alltför många kylaremblem, men detta är en helt annan historia.
Bilden från sextiotalet med Björn utanför kontoret med den gröna bilen som är en Plymouth 1937, visar ju tydligt vad det handlade om.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.