Bild
Nästa artikel
Bijou - smycket från Slough

Bijou - smycket från Slough

Reportage

En av Citroëns märkligaste modeller var inte ens fransk.

Citroën hade haft en fabrik i Slough sedan 1926.  Här sattes det ihop Citroëner för Storbritannien och samväldet.
Produktionen var hyfsad, men ändå blygsam gentemot de andra britiska tillverkarna.

Den modell man hade störst förhoppning på att vinna popularitet i med - 2CV, misslyckades grovt. 
Troligen var den lite för konstig för de brittiska bilköparna, som helst föredrog egna brittiska bilar med traditionellt snitt. 

För att ändra på det tog man i Slough fram en helt egen modell , utan inblandning av det franska moderbolaget. 
Den kallades Bijou och hade premiär 1959.

Bijou - smycket från Slough

Det var en 2CV som fått ny kostym i glasfiberplast. För designen stod Peter Kirwan-Taylor, mest känd för Lotus Elite som hade kommit något år innan. 
Man passade på att göra om den lite invädigt också, enkel men elegant instrumentbräda och en enekrad ratt från ID.

 

Bijou - smycket från Slough

Bijou hade några fördelar gentemot den vanliga 2CV. Den nya karossen var slaknare och gav mycket lägre luftmotstånd.
Det gjorde lite grann på toppfart och bränsleförbrukning.

Vad som inte var någon fördel var priset. Med 674 pund låg man nästan 200 pund över den nästan lika spartanska men rymligare Ford Popular.  Den hade dessutom 36 hästkrafter mot Bijouns 12... 

Trots det fortsatte man bygga Bijou ända fram till 1964 - men i ganska blygsam skala.
 Åren 1959 till 1964 gjordes blott 207 stycken Bijou, plus två prototyper.  Året efter stängde man fabriken i Slough.
 

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.