Bild
Nästa artikel

Bilder från Morkarlaskroten

Reportage

Läsaren Stefan B. Talian uppmärksammade att Klassiker varit på skroten i Morkarla – lite för sent.

 Det fanns knappt något kvar. Men kanske “lever” delar av skrotbergen kvar någon annanstans? Så här skriver Stefan:
Jag känner en kille som heter Christoffer och han har under åren 2004-2005 varit där och tagit mycket bilder på bilarna som numera är försvunna från platsen
Jag kan hela historien om skroten tack vare en vän som heter Walter. Gubben som har ägt skroten hette Paul "Palle" Andersson. Det har från början varit en mekanisk verkstad på 60-talet. Han dog för nåt år sedan och då fick hans tre söner ärva hela "skroten".

Nu är det inte helt säkert att allting har pressats därför det var en annan bilskrot som köpte upp Palles skrot. Det fanns bland annat en Ford Thames Trader 1963 bärgningslastbil som en intressent från Belgien var intresserad av, likaså en svensk kille. Då var skroten redan rensad men Fordlastbilen skulle stå kvar. Eftersom den var borta när ni på redaktionen var där så har troligen han köpt upp den av änkan”.

Taggar: Reportage, Hem

Kommentarer

#1
Sebbe Sthlm
2012-01-03 18:40

Riktigt läckra bilder! (och bilar)

#2
Johan DAHL
2012-01-03 20:12

Härliga bilder!

Många godbitar där, historien runt stället verkar ju minst sagt spännande.

/Johan

P.S Säker på att det inte fanns några skrotade plastbilar där? ;) D.S

#3
Bozze Lundgren
2012-01-04 11:46

Synd att alla trevliga skrotar försvinner. Tur att jag hann fota några rullar på platsen. Vauxhall 57:an stationsvagnen skulle ha sparats, den är inte vanlig och var renoverbar då den stod överst. Bärgningsbilen var en scania, Tradern hade vanligt flak. Bild 25 i bildspelet har en Customline närmas i bild, ingen Taunus, under Austin är en IFA Wartburg.

#4
Hasse B.
2012-01-13 23:03

Märkligt (och tragiskt) att fortfarande såna här skogsskrotar bara kan försvinna i pressarna, med tanke på att en enstaka huv, dörr eller liknande till vissa av bilarna kan gå för tusenlappen på en veteranmarknad. De som maler ner bilarna "bara sådär" måste vara ungefär lika dåliga affärsmän som de är ointresserade av fordonshistoria och estetiken i en sån här anläggning. Tyvärr är det väl också en fråga om dåliga kommunikationer på marknaden mellan bilskrotare och renoverare - inte många vet vad som finns innan det försvunnit då det sällan annonseras ens på webben. Jag studerade själv en beklagansvärd rad av runt tjugotalet 60-70- och tidiga 80-talare med det mesta kvar i väntan på nära förestående massaker i somras. Detta var hos en ändå ganska centralt belägen liten skrot i Norrland. Som tur var hade jag kameran med mig, tror jag ska mejla redaktionen några av de bästa bilderna när jag får en stund att leta fram dem (det uppmanades ju i en av Klassikers pappersupplagor mot slutet av -11 ;-) ).

#5
Mårten Carlsson
2012-01-13 23:13

Skicka gärna skrotbilder :) då de försvinenr i rask takt så är det värt att domumentera
Men lite grann också den bistra sanningen med att ta vara på allt gammalt, dels är det ett enormt jobb att demontera och lagra prylar i den här omfattningen, och bara för att den och den delen säkert kan kosta tusenlappar finns ingen garanti för att det blir sålt.

oftast är det så att varje modell har sina egna fel och brister i kaross och mekaniska delar och det man tittar på först när man sätter igång en renovering. Det är samtidigt oftast samma fel som en gång i tiden skickade just dessa bilar här till skroten...

Så är det, men visst är det en bit av vårt kulturarv som står där runtom i skogsbrynen,,,

#6
Stefan B. Talian
2012-03-23 20:41

Bozze Lundgren: Japp, du har rätt det är en Ford Customline. Bild 18 är en Chevrolet Master 1937. Bild 20 är en Plymouth från samma årgång d.v.s. 1937.

#7
JARMO RAHKONEN
2012-04-03 22:57

HEJ SKROTNICKE HÄR JAG SPARANDE NÅGRA BILAR DÄRIFRÅN OCH HAN HADE EN PLATS TILL MED BILAR SOM ÄR PÅ VÄG NU TILL FRAG TOTALT HÄMTADE JAG RUNT 100 BILAR SOM VA RIKTIGA DÅLIGA FÖR ATT SPARA.

#8
Stefan B. Talian
2012-04-29 23:09

Såg på Facebook att Ford Customline 55:an, Chevrolet Master -37 och Vauxhall från -59 hade hamnat på lokala bilskroten i Österbybruk.

#9
Stefan B. Talian
2012-04-29 23:15

Delmässigt hade det nog varit värt att spara bilar :) Den där Vauxhall Velox Herrgårdsvagnen är extremt sällsynt i Sverige och även i England numera. Har googlat på det men dessa existerar inte längre knappt. Hittade inte en enda på google. Årsmodellen är cirka 1955-57 enligt en mycket duktig bilkännare som jag har pratat med. Hoppas det var till nån hjälp.

#10
khodor hajal
2012-12-09 01:05

hey i Khodor hajal aus Schweden Ich brauche 2 Kotflügel vorne rechts zu unserer Linken Ford Taunus 17M P2 Modell 1959, wenn es skikat E-Mail an MAIG auf khodorhajal @

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.