Bild
Nästa artikel
Föränderliga förunderliga fiats - 1900

Föränderliga förunderliga fiats - 1900

Fiatspecialare

Några specialkreationer på Fiat 1400:ans syskonmodell 1900

Fiat 1400 kompletterades 1952 med 1900, som var i stort sett samma bil fast med en 1901cc motor istället. Effekten låg på 60 hästkrafter men höjdes senare till 80. Dessutom hade 1900 en femväxlad låda och hydraulisk koppling, vilket var mycket ovanligt för tiden.  

1900:an blev någon av en förbisedd modell och bara runt 10000 byggdes åren 1952-1958. 

Kommentarer

#2
Janne G
2014-06-05 07:29

Nu känner jag mig som värsta besserwissern, men jag stör mig på när folk blandar ihop hydraulisk koppling med hydraulisk kopplingsmanövrering. Det är ganska olika saker.

#3
Magnus Werner
2016-01-20 23:09

Nu är det så att Fiat 1900 hade en väldigt speciell kraftöverföring.
Femväxlad manuell låda med enkel torrlamellkoppling plus en hydraulisk momentomvandlare (ibland kallad hydraulisk koppling). Hur lamellkopplingen manövrerades vet jag inte, om det var wire eller hydraulisk överföring är helt ointressant.
Momentomvandlaren gjorde att man kunde välja att starta på alla växlar utom femman. I stan körde man på trean eller fyran och behövde inte växla eller koppla ur när man stannade. Denna Fiatkonstruktion gjorde körningen lika enkel som med en automat.
Att dessa bilar sålde så litet beror på att de var ganska dyra.
Oerhört avancerat på sin tid när t.ex både Volvo och Saab hade endast treväxlade manuella lådor.
Googla gärna på Fiat 1900 Granluce, framförallt de senaste från 56-58, så får du se en snygg bil.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.