Bild
Nästa artikel

Franska delikatesser för USA

Reklam

En svit franska klassiker från USA-marknaden.

Kommentarer

#1
Leif Hurtig
2015-12-20 11:21

Bilden med tjejen på taket på den blå Renault 17TS/Gordini med sufflett missar ändå den andra stora finessen; ingen B-stolpe och helt öppningsbara sidofönster.
Med även sidofönstren nere (elmanövrerade fram) blir cabkänslan större än vad utseendet lovar. Den rostfria bågen som bär den elmanövrerade suffletten är det enda som skiljer 17 från en helöppen targa.
Men fördelen är att man kan "cabba upp" även i full fart – utan att behöva stanna och fippla med takpaneler eller sufflettdelar. Ett tryck på knappen till sufflettmotorerna (det är två stycken remdrivna elmotorer som hjälps åt) är det enda som behövs.
17 är verkligen lösningen på att "äta kakan och ha den kvar". Men det är ingen självklarhet förrän man har upplevt det. Att sen den tätstegade, femväxlade lådan och motorn från 12 Gordini i 17TS/17Gordini (73-77) bidrar till ren körglädje, är bara grädden på moset.
I Europa slapp vi de surt katalysatorrenade sänkta effekterna på USA-bilarna, så alla europeiska 17TS (73-74) och 17 Gordini (75-77) har 108 hk DIN. 5 hk DIN mindre än 12 Gordini visserligen, med den elektroniska D-Jetronic-insprutningen från Bosch. Men det var därför att 12 Gordinis dubbla Webrar inte klarade strängare avgasnormer. Inte ens de svenska från 1971.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.