Bild
Nästa artikel
Citroën från södern

Citroën från södern

exotiskt

Citroën ID och DS sattes ihop lite varstans runt om i Världen. Till och med så långt bort som i södra Australien!

Hundra procent Citroën!

Traction Avant, 2CV, DS, SM, GS, CX och de andra. Resor, köptips, tidstypiska annonser, spännande ­dueller och mycket annat från Klassikers digra produktion – totalt 100 sidor om ett av bilvärldens mest exotiska märken!­

Denna utgåva finns inte i vanliga tidningsbutiker men köps enkelt i vår webbshop.

 
En av de mer exotiska platser man monterade Citroëner på var Heidelberg West, en förort till Melbourne som är nästan så långt söderut i Australien man kan komma.
År 1961 började man sätta ihop ID19 där och kallade dom för 'Parisienne'

Vid den här tiden gjorde man ju fortfarande dessa modeller i England, och man skulle kunna var brittiska ID-delar som packades ihop för export till Australien, men så var inte fallet. 
Man använde den franska versionen, plus-minus lite detaljer. Högerstyrd instrumentbräda självklart, så skickade man även med tak i aluminum istället för glasfibertaken.  Vidare fick dom luftfilter i oljebad, en exportdetalj för tuffare klimat. 

En del saker gjordes på egen hand i West Heidelberg, klädsel mattor och lack.  Och utbudet var rätt simpelt,  inredning och klädsel i en eller tvåfärgad vinyl, och gummimattor på golven. 

Parisienne gjordes enbart som sedan.  Break - kombin alltså importerades i blygsam skala under den här tiden.  Det blev dock en ganska kortlivad verksamhet, redan 1966 avvecklades det och då hade man satt ihop uppskatningsvis 1400-1500 Citroën Parisienne.





 
Citroën från södern
Citroën från södern

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.