Bild
Nästa artikel
En PV på Toyotas museum

En PV på Toyotas museum

reportage

Nu finns en Volvo PV544 på Toyotas museum i Japan. Med sitt trepunktsbälte är den en viktig milstolpe i historien om bilen.

Med 250 bilar visar Toyota Automobile Museum hur inte bara det egna märket utan också andra biltillverkare utvecklats. Museet som öppnade 1989 har nu fått sin första Volvo som en donation från Volvo Cars Heritage.

– Vi ville ha en bil från de första åren med trepunktsbältet och hade lite tur att ha en från just 1959, säger Per-Åke Fröberg som är ansvarig för Volvo Cars Heritage.

Den 13 augusti 1959 levererades en Volvo PV544 med trepunktsbälte till Volvohandlaren i Kristanstad. Det var den första serietillverkade bilen som hade trepunktsbälte standardmonterat. Fortfarande är säkerhetsbältet den enskilt viktigaste säkerhetsdetaljen i bilar och enligt Volvo har minst en miljon människors liv räddats tack vare trepunktsbältet.

Om bältet är en självklar vardagspryl över hela världen så är Volvo PV desto mer udda i Japan. Därför kommer PV:n på museet nog inte bara väcka intresse för sin säkerhetsdetalj.

1951 ska 20 stycken PV444 kommit till Japan, men egentligen var all bilimport för privat bruk stoppad sedan andra världskriget.
 
Taggar: Reportage, Volvo

Kommentarer

#1
John Ohlsson
2017-12-19 11:33

Hurra,Hurra! Det är första gången en riktig bil kom in där.Ni kan plocka isär bilen och lära hur göra en enkel bra bil,med lite nutida förbättringar,men ändå, MVH John

#2
Erik M
2017-12-19 12:23

Har ägt mängder av gamla Volvo och japaner (70-tal/tidigt 80-tal). Japanerna har varit så mycket trevligare och bättre i allt. Förutom i rost där de rostade nästan lika mycket som Volvo. Och säkerhet där Volvon är bättre vid själva smällen men japanarna låg stabilare på vägen. Tror istället att Toyota ska skicka en bil till Geely/Volvo.

#3
Erik M
2017-12-19 12:34

Och ska vi räkna med holländarna som är lika mycket bärare av märket Volvo som de svenskbygda så är en likvärdig japanare generellt säkrare.

#4
Rolle
2017-12-19 15:25

Tycker de flesta asiatiska bilar är ganska tråkiga och intetsägande generellt sett från runt 80 talet och upp, jag kallar de för hen-bilar d.v.s. helt könlösa ;-)

#5
Dick
2017-12-19 22:21

Jag tycker Toyota kunde betalt en rejäl slant för den fina 544 an,det har de råd med....

#6
Johan Thuresson
2017-12-20 00:25

Hallå eller!
Vad gör Volvon från Göteborg i Asien?
Svart bälte i säkerhet, vettu...
Så fruktansvärt roligt!!

#7
Per Berner
2017-12-20 08:02

MIn första bil som ung och aningslös med färsk lapp var exakt en sådan PV, Special II '59, då tjugo år och okänt antal mil gammal. Fast min var matt dimgrön och rostbrun, i proportionerna 50/50 ungefär... Köpte den av en tekniker på Svensk Bilprovning, vilket förklarar hur den kunnat gå igenom besiktningen. Hemsk upplevelse på alla sätt, men en nyttig läxa...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.