Bild
Nästa artikel

Farbror Blågul

1980-talets polisbilar

På 1980-talet skulle Polisen bli modern och öppna sig mot samhället, samtidigt skulle det sparas pengar. Resultatet blev den märkliga hockeyklubban och ett ännu märkligare öppet P i logotypen på polisbilarna..

I Klassiker nr 5/2009 grottar vi ner oss i 1980-talets polisbilar. I tidningen berättar vi historien om hur den så kallade hockeyklubban kom till. I artikeln fokuserar vi på logotypen, men här kan du se bilder som visar andra aspekter av 1980-talets polisbilar.
Polismuseet har fem bilar bevarade med hockeyklubbslogotypen, en av dem har dock fått själva polisloggan utbytt. Här kan du se bilder på de fyra bilar som fortfarande är helt 1980-talskorrekta.
Taggar: Reportage

Kommentarer

#1
Henrik
2009-05-27 21:52

Trevligt reportage.

Dock är 245:an en "slamkrypare". DL-modellen
försvann ur det svenska 240-programmet när 88-års modell introducerades. De sista 240 DL i Sverige var alltså 87:or.

Bilen har dock de hjulsidor som kom på årsmodell 88B.

Den har också mittarmstöd i baksätet...någon som minns om det kom på 87:an eller 88:an ?

Vilket mysterium.
;-)

#1
Fredrik Nyblad
2009-05-28 15:23

Ja där upptäckte du en märklig sak! Enligt registreringen är detta en GL från 1988, men på bakluckan står det DL!

#1
Marcus J
2009-06-12 00:36

245:an har väl fått bakluckan utbytt efter en skada, man har helt enkelt plockat en bättre begagnad baklucka från t.ex. en frontsmälld polisbil.
Audi 100 Turbo var inte särskilt ovanligt som polisbil egentligen, den användes av rätt många distrikt som civilbil, ofta av trafikpolisen. Men som "målad" bil med takbåge är den nog unik!

#1
Henrik
2009-06-30 00:21

Ganska knepigt....245:an verkar ha samma karossdekor som DL-modellen, dvs. svarta stötfångarlister och svarta sidolister. GL hade krominlägg i listerna.

244:an på bilderna är än mer orginell. Den ser ut som en 86- eller 87-års DL men har den ratt som satt i 240 med servostyrning från modellår 88B. Dessutom har den "lyxplyschklädsel" som var standard i 87-års jubileumsbil.

Lite att fundera på! ;-)

#1
Niklas Augustsson
2009-09-29 16:12

I fallet med 245:an är det nog så, precis som med
Polisens övriga fordon från denna tid, att enklaste dekoren satt monterad oavsett vilken
motortyp bilen hade. Jag minns flera SAAB 900 Turbo 16, i civilt utförande, som var utrustade med de plåtfälgar och kromade centrumkapslar som
satt på den enklaste 900 varianten. Dessa bilar hade heller inte någon "ankstjärt" på bakluckan.

Samma sak med 240-bilarna från 70-talet. Under huven satt GL-modellens B21 E motor, medan resten
av bilen var enl. DL-specifikation.
Det handlade nog om att inte vara för vidlyftig
med statskassans medel....;)

Vad gäller klädseln i 244:an är detta en riktig
långkörare, och en av Volvos snyggaste klädslar
genom tiderna enligt mig. Den såg dagens ljus inför modellåret 1979, då monterad i "Top of the line" versionerna i 200-serien, 244/245 GLE och 264/265 GLE. Denna klädsel var nog oerhört slitstark då den hamnade i flera nyttofordon från Volvo, såsom just Polisbilar och Ambulanser.
En sak som torde vittna om just slitstyrkan är att
den fick följa med ända upp på 700/900 nivå i dessa bilar.

Ha det gott!
MVH/Niklas

#1
Henrik
2009-10-19 01:03

Niklas,

Kul att du också gillar att kolla detaljerna...
men 760 GLE hade slät (mycket snygg-särskilt i grönt) plyschklädsel och 740 GLE 84-88 trikåplysch i kritstreck (inte så snygg men satt väl även i 88-års "Blackine" och GLT 16v)740 GLE 89-90 hade samma trikåplyschklädsel som 240 GLE/GLT/SE från modellår 88B och framåt.

Det är ribbmönstret som gör 240 plyschen så speciell och snygg. Satt den inte i 240 Turbo också?

allt gott/
Henrik

#1
Niklas Augustsson
2009-10-19 09:56

Hej Henrik!

Jodå...självklart fanns det andra klädslar. Har
själv haft flera 700/900 bilar, b la en 760 GLE-89
med den, alldeles underbart vackra, släta svarta
plyschen. Vad jag menade var att den blå trikå-
plyschen hängde med i ambulanser och polisbilar upp på 700/900 nivå.

Visst har du rätt när du skriver att "lyxplyschen"
även satt i 240 turbon. De tre första åren bara i
silvertyg om jag inte missminner mig?
Turbon hade ju även det så hett eftertraktade svarta innertaket.

Vad gillar du "badhanduksklädseln" i DL versionen
av 240-serien 1975 då?? DEN skulle jag vilja se i
en ny V70...;)

Håller med dig, detaljstudier av gamla Volvo är det roligaste som finns. Ös på med mer!!!

Ha det gott!
MVH/Niklas

#1
Niklas Augustsson
2009-10-19 17:08

RÄTTNING::: Skall givetvis stå "blå lyxplyschen"
i stället för "blå trikåplyschen" i första stycket i mitt senaste inlägg.
Det är noga med detaljerna för oss Volvoiter..;)
MVH/Niklas

#1
Henrik
2009-10-20 00:30

Hej Niklas!

Ok, jag är med, du menar nyttofordonen.
Tror jag är med på vilken badhandduksklädsel du menar. Röda sidostöd och sedan svarta/oranga/röda ränder på sittytan? En orginell och nästan lite vågad klädsel.

Silverlyxplyschen i 240 Turbo är snygg. Sedan är ju interiören i 242 GT i svart med röda ränder en höjdare....

En liten rättning av stavningen..."Blackline" ska det ju vara. Den känns ju igen på att den saknar "Turbogrillen". ;-)

Både 240/260 och 700/900 förtjänar lite mer samlarstatus. I synnerhet de lite mer udda modellerna. Det finns nog inte så många 265 eller 760 Turbo kvar nu...

Mvh/
Henrik

#1
micke
2009-11-29 19:27

Lika läskigt med gamla polis bilar som ny men väcker bardomen till liv...

#1
Erling
2010-02-01 12:05

Hej söker uppgifter på en civilpolisbil ?? och typ verkstadhandbok eller papper på ändringar o uppgifter på det som ändrades från civil bil till tjänste bil ev också beteckningar samt tillverkningsnummer på det som sattes dit förstärkningar mm

#1
Erling
2010-02-01 12:09

Glömde tilllägga i tidigar insändare Om söker uppgifter

Det handlar om en Volvo 244 årsmod 88 vit

#1
Felix Hansen
2010-02-08 23:44

Intressant med 244:an är också att den har en nyare fläktpanel. Notera att defrosterreglaget inte har texten DEF utan har defrostersymbol, tror att detta kom tidigast 1990. 8-)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.