Nästa artikel
Finito Fiesta
Reportage

Finito Fiesta

Publicerad 27 oktober 2022
Sedan 1976 har Ford Fiesta varit med oss i bilvardagen men nästa år läggs tillverkningen ned.

När Fiesta lanserades i mitten av sjuttiotalet fanns redan en rad populära småbilar, som Renault 5 och Fiat 127 – och Ford ville vara med och tävla om marknadsandelarna. Satsningen var stor, med ny fabrik i spanska Valencia och utökningar i produktionskapaciteten på många håll i Fords nät av fabriker. Erkände bildesignern Tom Tjaarda ritade den nya lilla Forden. Den från början väldigt enkla bilen växte med tiden, blev tuff till exempel som XR2i och har på senare år haft stora rallyframgångar. Men efter nära 50 år och sju generationer kommer Fiesta att gå i graven nästa år, meddelar Ford. Med komponentbrist i bilbranschen är det mer lönsamt att satsa på större bilar och att bygga fler elbilar. En elektrifierad Puma väntas ersätta Fiesta. 

Många att välja bland på parkeringen vid Ford i Saarlouis.

Vilken kulör ska vi ha? Dåtiden var mer färgglad.

Not so "Happy End" till slut...

Mer om Ford i Klassikers samlarserie. Beställ den här så skickar vi den ända hem till dig!

FORDARNA FRÅN KÖLN!
Vår nya samlarutgåva med de bästa artiklarna ur Klassikers produktion om tyska Ford inleds med 1950-talsmodellerna, fortsätter genom 1960-talet och sedan in i 1970-talet när skillnaderna mellan olika europeiska Fordmodeller blev allt mindre. Läs om 12M, 17M 20M, Taunus, Consul, Granada och Fiesta.

 

Ford 17 M 1960
Små pressveck, blanklister och benfärgade blanka reglage piggar upp. Vilket garagefynd! (5/2012)

En så'n hade ju... Ford Taunus 17 M
En tysk med amerikanska drag som skulle konkurrera med Opel Rekord. (Klassiker 6/2008)

Ford Taunus 12 M 1953
Herbert Jonsson tog väl hand om sina saker. Hans Ford 12 M med jordglob i nosen var inget undantag. (Klassiker 2/2009)

Renoverad Ford Taunus 17 M 1966
Trots att den bara körts på sommaren krävdes mycket arbete innan Susanne Bruschis bil hittade formen igen. (Klassiker 8/2017)

Klassikerguiden Taunus P3, P5 & P7
Taunus var en av 1960-talets storsäljare i Sverige. Idag finns knappt några kvar. Hur kniper du ett exemplar. Och vilken modell? (Klassiker 10/2016)

Ford 17 M 1968
Med en kaross som bara fanns ett år är Taunus P7 extremt ovanlig. (Klassiker 10/2010)

Ford 17M RS 1970
Hardtop. V6. Coola mätare. Vill ha! (2/2010)

Ford Taunus 2300 GXL 1973
Drömfyndet – en Taunus 2300 GXL med svart vinyltak och röd inredning. Bara 3 587 mil? Japp! (5/2005)

Ford Consul L kombi 1974
Med Consul och Granada föll allt på plats för Ford på 1970-talet. (Klassiker 8/2008)

Ford Granada 2600 GL Coupé 1975
Så borde hela sjuttiotalet ha varit. Brett, mjukt och väldigt inbjudande. (Klassiker 2/2012)

Sverigeresan Granada 2,8i GL 1978
En guldfärgad Granada – går det att tänka sig en bättre resevagn när Skånes bilflora ska spanas in? Nej, just det. (Klassiker 5/2015)

Klassikerguiden Ford Granada 1972-77
Stora Europaforden var ett smörgåsbord av motor­alternativ, utrustningsnivåer och karosser. Därtill två olika modellnamn att hålla reda på. (3/2014)

Renoveringen Ford Granada Ghia 1977
Pedro Molina har koll på Granada Mk I, det märks på hans senaste renovering! (Klassiker 2/2019)

Vi köper en Fiesta!
Att hitta en Fiesta till 100-kronorsfälgarna var svårare än vi trodde. Men till slut dök den upp. (9-10/2007)

Klassikerguiden Ford Fiesta Mk I
Pigg blick, snärtig körkänsla och billiga delar. Det finns mycket som gör Fords första småbil till ett kul köp. (Klassiker 10/2018)

Sverigeresan Fiesta på Gotland
Lågsäsong på Gotland är högsäsong för bilspan. Fiestan vaknar ur siestan. (Klassiker 6/2013)

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.