Bild
Nästa artikel

Fri svävning!

GRATIS CITROËN DEL 4

Första rejäla turen med vår gratiscittra Lënnart blir en succé. Och den där lampan som blinkar "Stop!" ibland, den vet vi nu precis hur den ska släckas. Bara att fylla på mer LHM-olja.

Fredrik Nyblad må ha fått både skurgumsknän och russinfingrar efter totalrekonditioneringen av vår XM igår - men den gav resultat!

På några timmar föryngrade han Lënnart (som vi döpt bilen till efter dess givmilde förre ägare) med åtminstone tio år!

Nu känns bilen inte längre som insidan på en väl använd dammsugarpåse, den är riktigt trivsam.

Det är nästan lite synd att ta ut den i dubb-å-salt-geggan men vi är ju tvungna att känna lite på nyförvärvet, inte minst för att se om den nu går ryckfritt efter 3 660-kronorsservicen häromdagen. Och så måste vi ju få ner milkostnaden.

Lënnart som lagt sig tillrätta på garagegolvet under natten reser på sig som en gammal kamel så fort tvålitersmotorn på 110 hk fyrats igång, ett lätt knacktickande är det enda som hörs. Tomgången på 1 500 r/min känns dock onödigt hög, kanske går den ner bilen blivit varm?

Första inbromsningen blir en överraskning. På citroënskt vis tar pedalen direkt. XM är den sista cittran där fjädring, broms- och styrservo delar olja, och det är väldigt nära att våra näsor fettar ner den nyputsade vindrutan.

En annan överraskning är att denna storcittra känns så nätt att hantera. Så här bra överblick bjuder inte dagens storbilar på, inte heller känns de så lätta i steget som en XM.


Ut ur stan och söderut på E4:an, Lennart flyger nästan. Myten om Citroëns fantastiska fjädring visar sig ännu en gång vara sann. Skrattande tittar jag och Fredrik  på varandra - kan detta verkligen vara samma bil som vi fick gratis i förrgår?

Sittställningen i den nyskumtvättade stolen lämnar dock en del övrigt att önska. Som i nästan alla franska 90-talsbilar sitter man alldeles för högt och någon justering på denna den enklaste av alla XM finns förstås inte.

Vi stannar och fyller 80-literstanken och ökar därmed för en stund bilens värde med tusentals procent.

I Botkyrka tar vi av mot Tumba och fortsätter mot och genom Vårsta. Vänster i rondellen mot Nynäshamn på kurviga vägar.

Man får bara köra 70 här men mätaren kan inte visa rätt, håller man den stipulerade hastigheten känns det som om vilken stavgångarpensionär som helst kan köra om.

Vi höjer farten några snäpp men Lënnart tar fortsatt kurvorna med ett upphöjt lugn. Fartkänslan är noll.

Då plötsligt börjar en stor röd varningslampa blinka "STOP!".

- Eehh… kanske betyder det att vi ska stanna, säger Fredrik.

Men då slocknar den igen. Och tänds. Och slocknar. Och är släckt ett tag. Och tänds.

- Det är nog LHM-oljan som behöver fyllas, de sade ju på verkstaden att den läckte lite i tryckregulatorn, säger jag. Det ligger väl två flaskor i bakluckan?

- De städade jag ut tillsammans med granbarren, säger Fredrik. Var det fel?

Sedan är lampan släckt ett bra tag och vi glömmer saken på det sätt man gärna gör i gamla bilar.

Vi rundar Sorunda och motionerar bromsarna vid varje fartkamera, det kan ju trots allt hända att hastighetsmätaren visar rätt.

På väg in mot Stockholm börjar vi prata om långresor. Bremen, Paris, Nordafrika… Allt känns möjligt i en XM på rull och vi är väldigt ovilliga att kliva ur vår flygande matta när vi efter tiomilatrippen landar i garaget igen.

De senaste milen har "STOP!"-lampan lyst ganska ofta men efter att vi hällt på två deciliter LHM-olja verkar Lennart nöjd igen. Men tomgången är fortsatt hög.

Vilken vagn! Men nu har den blivit nästan lika smutsig som när vi fick den.

FREDRIK!!!!

Citroën XM 110 1992

Nypris: 148 900 kronor
Pris i dag: 0 kronor

Motor:
Fyrcylindrig rak med enkel överliggande kamaxel. Två ventiler per cylinder. Bränsleinsprutning. Volym 1998 cm3. Max effekt 110 hk/5 600 r/min.

Mått/vikt:
Längd/bredd/höjd: 471/179/139 cm.
Axelavstånd 285 cm.
Tjänstevikt 1400 kg

Styrning:
Kuggstång, servo, 3,0 rattvarv mellan fulla utslag. Vändcirkel 11,7 m.

Bromsar:
Skivor fram OCH bak.

Fartresurser:
Acc 0-100 km/h: 12,4 s
Toppfart: ca 190 km/h

XM 110 var den billigaste modellen i serien, XM V6-24 med 24-ventilerssexan på 200 hk och massor av lyx kostade nästan dubbelt så mycket.

Kommentarer

#1
Anders
2009-01-29 20:40

Vad jag vet så har XM skivor runt om, rätt ska väl vara rätt. ;)
Lampan säger för övrigt "stop" av en anledning, försvinner trycket i hydraulsystemet finns risk för bromsbortfall, alltså är det inte lämpligt att köra med den tänd någon längre stund.

#1
Reine B
2009-01-29 22:30

Billigaste XM hade faktiskt trummor bak de första åren, så det är nog rätt.

#1
Anders
2009-01-30 01:05

Sedär, ja då har man lärt sej något nytt idag också! =)

#1
Carl Legelius, Klassiker
2009-01-30 12:13

Anders har rätt, jag och Reine hade fel - XM har skivor bak! Kanske hade vi båda läst publikationen Alla Bilar 1992 där det stod att XM hade trummor och att "Den renläriga anmärker sannolikt att fabriken tagit några steg tillbaka i den tekniska utvecklingen. Trumbromsar bak är inte särskilt futuristiskt." Jag borde veta bättre än att lita på den boken. Jag skäms.

#1
Christian
2009-01-30 17:33

XM har naturligtvis SKIVOR bak, herregud Citroën tillverkar faktiskt MODERNA bilar! :-)
Det är god ide att plocka av bakhjulen varje höst och ta ur bromsbeläggen, putsa av dem och även rengöra oken ordentligt. Sen ihop igen med aluminiumpasta på okets anliggningsytor mot beläggen. Så tar bromsarna jämnt och fint utan gnäll.

#1
Per
2009-02-01 22:45

Jag hade förmånen att få låna en XM för några år sen. Drog mig då till minnes en kommentar i en gammal biltidning av en viss redaktör Borglund, att när man kör en Citroen, så känns det som om alla andra bilar har fyrkantiga hjul.
Testa förresten att köra i 100 över ett fartgupp om ni vågar. Det är kul.

#1
Fredde
2009-02-03 07:53

Tja stop lampan har ju två användnings områden den kan även varna för låg kylarvätskenivå, kolla det med.
Sen finns det en säkerhetsventil i hydraulsystemet. Det sista som slutar fungera är just bromsarna, fjädringen och servon lägger av först.

#1
Johannes
2009-02-23 23:02

Apropå bromsarna så kan ni ju testa att ersätta "den löjliga fjädern" i bromspedalen med något hårt. Känslan blir långt från alla vanliga bilar och frågan "kan bromsar bli för bra?" väcks.

#1
Benny Gustafsson
2009-07-11 20:30

"På citroënskt vis tar pedalen direkt. XM är den sista cittran där fjädring, broms- och styrservo delar olja"... det stämmer väl inte? Även nästa modell som Citroën presenterade, Xantia, hade samma system med hydraulen som servade både fjädring, broms- och styrservo.

#1
Pelle
2009-07-12 01:24

Körde XM Break som taxi i några år på -90talet.Den skönaste bil jag hade nöjet att jobba i.Kunderna gillade att man kunde höja upp bilen,och på så vis enklare att äntra.Det enda denna bil behövde förutom vanlig service var nada.Den var fantastik,tills den byttes ut mot en volvo v70.Phu vilken träbänk det var.

#2
Tor Wadmark
2011-03-29 15:49

Hur gör man för att justera tomgången på XM? Vi har problem med att den stannar var gång vi saktar in. Kan inte känna att det är någon skillnad om motorn är varm eller kall.

#3
Carl Legelius
2011-03-29 16:43

Tor: Kolla www.citroenakuten.com Där kan du nog få lite tips!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.