Nästa artikel
Wheel Doctor: Läkning av skrapsår
Guru

Wheel Doctor: Läkning av skrapsår

Publicerad 13 september 2023
Det handlar om repor mest hela tiden för Wheel Doctor utanför Umeå. Repiga fälgar men också bilklädslar och rattar. Här finns en hel maskinpark som kan få hjulen att snurra igen!

Ingen del på en bil är så lätta att byta ut som hjulen. En kantstött eller skadad fälg går enkelt att ersätta om det inte spelar någon roll vad det kostar eller vad det är för nya fälgar som sätts dit. Men för den som bryr sig om originalskick så spelar det förstås roll. Det går kanske inte att hitta en ny uppsättning lättmetallfälgar till 1980-talsbilen eller så blir det faktiskt billigare att renovera en skadad fälg än att hitta fyra nya. Det är här doktorn kommer in i handlingen – hjul­doktorn Erik Johansson.

– Jag drev tidigare en bilvårds- och lackerings­firma inne i Umeå men jag var sugen på att göra något annat, säger Erik.

Han hade kommit i kontakt med många kunder med repade och skadade fälgar men kunde inte alltid hjälpa dem.

– När jag besökte branschmässan Auto Mechanica i Frankfurt upptäckte jag vilka bra fälgrenoveringsmaskiner och svarvar som fanns, berättar Erik. Jag bestämde mig för att satsa på den delen av branschen, sålde firman och köpte grejerna jag behövde. Det här var i januari 2019 och sedan dess har jag renoverat fälgar på heltid.

Eric byggde upp sin nya verkstad vid hemmet i Degernäs utanför Umeå och tänkte sig ett nytt liv med sex timmars arbetsdag. Så blev det inte, kundtillströmningen blev snabbt för stor för det.

 

Erik Johansson framför sin fälgriktnings-maskin där han kan mäta ovaliteten hos fälgen.

I CNC-maskinen som syns ovan svarvas kantskador bland annat.

Främst är det lättmetallfälgar som han reparerar, det brukar inte bli mer än 5-8 uppsättningar stålfälgar per år. I en riktmaskin kan han mäta upp och kontrollera ovaliteten på fälgen. Fälgen värms upp och pressas tillbaks till rätt toleranser. I sin verkstad kan han också lackera.

– Jag lackar bara med våtlack här, jag har möjlighet att få hjälp med pulverlack men det är svårt att få rätt nyans med det. Om fälgen bara ska användas sommartid så är det inget problem att använda vanlig lack men en vinterfälg bör man pulverlacka.

Skadade fälgar kan lagas med hjälp av att nytt material tillförs och sedan svarvas och skulpteras i en CNC-maskin.

– Kantskador på fälgar med diamondcut-yta går inte att laga utan svarv. Om det är riktigt djupa skador får jag svetsa i aluminium med hjälp av en TIG-svets.

Även rena sprickor går att åtgärda med hjälp av TIG-svetsen. Riktning av en fälg som är 13 till 18 tum stor kostar från 998 kronor och sedan tillkommer bland annat lackering för 1 400 kronor per fälg. Erik monterar också däck och balanserar fälgarna om man vill. En del av renoveringarna är försäkringsjobb och kunderna som skickar sina fälgar till Wheel Doctor kommer från stora delar av Sverige men också från Norge.

Den bästa reklamen för mig är en nöjd kund.

Tre senaste jobben
  • En uppsättning 20-tums Carlssonfälgar i begränsad upplaga  till Mercedes-Benz som är kantstötta och slitna.
  • Stolar och baksäte till en Volvo 164. Det är både läder och galon och de ska renoveras på ett sätt så att livet finns kvar i lädret.
  • Originalfälgar till en Audi Sportquattro i magnesium som ska helrenoveras och poleras.
Kontakt

Wheel Doctor
076-809 99 60
info@wheeldoctor.se
www.wheeldoctor.se

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.