Bild
Nästa artikel

Kablar anamma!

GRATIS CITROËN DEL 2

Vår gratis-Citroën var inte gratis så där jättelänge. Men nu går den i alla fall ryckfritt!

Det tog exakt 28 minuter innan vår nya gratisprojektbil med arbetsnamnet "Lennart" stod på en auktoriserad Citroënverkstad.

Med orden "fixa det som behövs" avslöjade vi oss som riktiga amatörer, men vi skyller på att om-sig-och-kring-sig-faktorn är en helt annan när företagskort är inblandade i processen.

Och vad skulle vi göra? Bilen ryckte som vore den besatt, vilket den sötfeta stanken ur avgasröret också bekräftade. Därtill var ett oljebyte av nöden tvunget och blankslitna sommardäck kunde ju inte gå an när det låg finfina vinterdäck i bagaget.

Efter en heldag i betonglabyrinten i huset bredvid, nere hos Liedbergs Bil i Stockholm, skulle det hela vara klart.

I samma ögonblick som vi klev in ertappade vi verkstadschefen med att smygsurfa bland obscena sprängskisser på fjädringsdon. Klart oroande.

Men det visade sig att dagens ingrepp begränsade sig till byte av en torrsprucken vakuumslang till insuget och nya tändkablar där en av fyra uppvisade klara brister i ledningsförmåga.

Ny olja, nya stift och nytt filter känns alltid bra för samvetet. Än viktigare är stilfrågorna, alltså flyttades de fräcka navkapslarna i fullplast över på vintersulorna.

3 660 kronor kostade det och si, den spastiska gången var botad! Det var mer av Hasse Aro i steget när vi gungade ut på gatan. En tydlig förbättring om än inte helt perfekt.


Om därmed "en kvartstank från IKEA till stan" fortfarande är en realitet återstår att se. Men allt talar för att den groteska bensinförbrukningen nu kommer att stabiliseras på en mer civiliserad nivå.

Vi räknar nu med att redaktionens polerorakel Fredrik Nyblad ska ta fram sin tvåstråade tandborste och ge Lennart en riktig omgång.

Kommentarer

#1
Hjalmar
2009-01-27 19:21

Kul att Klassiker lyfter fram XM! Jag föreslår att ni tar en rejäl långtur i bilen, ni kommer att komma fram piggare än ni var när ni åkte!

#1
Jonas Ljungberg
2009-01-29 04:18

Va - känner ni inte igen en Matra Murena när ni får se en på nära håll!? Skäms! Bagheerans efterträdare, föregångaren till Renault Espace. Byggd på helgalvad stomme med plastpaneler. Rostar aldrig! Simca mittmotor. Three-abreast-seating. Det är ingen bra bild, men det skulle kunna vara den 1600 med vit pärlemorlack och brun "hemsydd" vinylklädsel som jag så när köpte sommaren 1990. Den var registrerad som en Bagheera vill jag minnas, för att kringgå de dåvarande avgasreningskraven i Sverige. Gör ett reportage - annars blir det tjänstefelsanmälan!

#1
Carl Legelius, Klassiker
2009-01-29 08:49

Klart att det är en Murena! Dock inte pärlemovit och i avsaknad av hemsydd vinylklädsel, den bruna tygklädseln med knappar såg riktigt fabriksmässig ut. Vi gör gärna reportage om Murena - och Bagheera med för den delen.

#1
Johan S
2009-01-29 17:08

Kul att Klassiker blivit med XM! En riktigt snygg bil i halvkombiutförande tycker jag. Helkombin är inte alls lika lyckad. Är själv lite sugen på en fin XM faktiskt, skrämmande nog. Min syster och hennes sambo hade en XM kombi-92 för ett antal år sedan och den krånglade allt på. Det var ett äventyr varje gång de skulle iväg. Den bilen hamnade på skroten till slut.
Förhoppningsvis får ni ett mer problemfritt ägande, lycka till!

#1
Andreas Långström
2009-01-31 01:41

Som gammalt CX-freak kan jag inte annat än applådera att ni numera kör gashydrauliskt. Minns en provkörning av en ganska nyligen lanserad XM110 på Citroën i Luleå med nytaget körkort... Fick faktiskt köra en V6 också! Det känns som ni har fått en apparat som kommer att automatiskt generera mängder av uppslag för artiklar under lång tid framöver.

Bland oss som var med och hämtade C20:n i "En oundviklig affär" (Senaste läsarnas klassiker) så finns det en Bagheera, om ni behöver en att göra reportage om.

#1
martin
2009-02-05 21:23

Varför får aldrig jag nån pärla gratis????

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.