Bild
Nästa artikel

Kandidat #6 Volvo 142 GL 1972

Årets klassiker

Thomas Näsström lånade vänligt ut sin lagom nötta sjuttiotvåa när Klassiker gjorde Sverigeresan längs gamla E4:an i Uppland och Gästrikland.

100 procent 140!

Den första moderna Volvon och en av de viktigaste modellerna i ­företagets historia. Nu har vi samlat Klassikers bästa artiklar om Volvos 140-serie i en specialutgåva som bara trycks i 1 000 exemplar och som endast säljs genom Klassiker – inte i vanliga tidningsbutiker.

Frakt ingår i priset!
Brun Emmaljunga, bränsleinsprutning, brunsås, metalliclack växellåda med överväxel och ett kök med bruna vitvaror. Det finns en uppsättning koder och begrepp som kan användas för att beskriva gottigt svenskt 1970-tal utan att egentligen behöva förklara så mycket mer – en guldfärgad Volvo 142 passar exakt rätt i sammanhanget. Få exemplar återstår av modellutförandet Grand Luxe, den lite flottare Volvon. Ungdomligare än 164, ändå inte en renodlad sportsedan. Kanske kan modellen förstås som det slutgiltiga beviset på att en Volvo kan vara väldigt många andra saker än bara trygg? Thomas Näsström lånade vänligt ut sin lagom nötta sjuttiotvå när Klassiker gjorde Sverigeresan längs gamla E4:an i Uppland och Gästrikland.


Ägare Thomas Näsström
Foto: Gustaf Sjöholm


Så röstar du: Läs instruktionerna i Klassiker 1/2017. Alla som röstar har chans att vinna fantastiska priser! Verktygsboden har bidragit med en fyrpelarlyft, en 3 hästkrafters kompressor och en rullväska med verktyg. Dessutom helårsprenumerationer från Klassiker i potten! Senast den 27 januari måste du rösta!
 

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.