Nästa artikel
Historien om Zeke del 2
Läsarnas klassiker

Historien om Zeke del 2

Publicerad 28 april 2016 (uppdaterad 6 maj 2016)
För tio år sedan skrev Hans Wickberg här om sin Volvo 145 döpt till Zeke. Han har kvar Zeke ännu och skickat oss en uppdatering!
I maj 1983  blev Zeke min för 14.200 kronor (priset var 13.600 kronor men sedan tillkom 600 kronor i diverse omkostnader som Bilia ville ha. Det här
var alltså drygt 33 år sedan, i maj 1983 och Zeke var 9 år (inregistrerad 19731019) och hade gått drygt 8.600 mil.

jag gick med i Volvo 140-klubben för något 20-tal år sedan, jag tycker dock det är synd och lite konstigt att det inte finns en stor Volvoklubb för alla
(åtminstone för oss som har något äldre Volvobilar) och att man sedan betalade lite extra till just sin specialklubb!

När det gäller tillbehör har Zeke fått varvräknare (originaltillbehör) och extraljus, den stora kofångaren fram är ju som gjord för ett par fläskiga extraljus och den nämnda motorvärmaren!

För några år sedan insåg jag att Zeke nått en aktningsvärd ålder, för vid ett möte med en Volvo PV så morsade chauffören glatt på mig och
först undrade jag om han hade någon form av spasm men sedan insåg jag att jag och framförallt Zeke upptagits i någon form av
"äldre-Volvobilars-förening"!

Det var en stor stund. Kanske håller även ägaren (jag alltså!) på att anpassa sin körstil till "gubbar med hatt" för Zeke gillar bäst att tuffa på i 80-90 sådär, ibland undrar jag hur ofta andra bilägare svurit åt snigeln i den gamla Volvon!?

På hösten 2004 snubblade jag över en Mazda 626 (kombi förstås) som en jobbarkompis skulle köra på skroten, den kostade mig körklar ungefär 5000 kronor, jag tog den på en jungfrutur över Shetlandsöarna, Skottland och England, men i södra England krockade jag.

Jag hade tänkt att Zeke skulle få bli pensionär och finbil, men nu fick Zeke inträda i tjänst som bruksbil igen. Nu låter det som om jag krockar allt som det inte står Volvo på och det är kanske sant!?

2007 ramlade jag över en "ny" Mazda 626, den bilen skrotade jag i Tyskland i somras.  När killen från ADAC kom med sin bärgare sa han "Das motor ist kaputt", jag hade hällt i för mycket kallt vatten i den trasiga kylaren så motorblocket sprack. Så antalet bilar som jag haft vid sidan av "Zeke" byggs på.  På senare tid har det blivit mest åkande till träffar av olika slag när det gäller Zeke,  det verkar som att bilen trivs ju mer den får gå, men det är väl så med svensk hemslöjd.

Hans Wickberg

Länkar

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.