Nästa artikel
Mars II Electric på auktion – utrop en krona!
Reportage

Mars II Electric på auktion – utrop en krona!

Publicerad 2024-05-30 16:30 (uppdaterad 2024-06-12 12:27)
Vattenfalls gamla elbil bär på en fantastisk berättelse och i Klassikers ägo har den kompletterats med ytterligare några kapitel. Men nu har det blivit dags att skiljas åt – nu går Mars II Electric på auktion hos Bilweb Auctions. Reservationspriset är en krona!

När Kungliga Vattenfallsstyrelsen i februari 1968 tog leverans av en Mars II Electric fick nyheten stort genomslag. De ledande dagstidningarna skrev om den nya och väldigt dyra elbilen som skulle minska Sveriges oljeberoende. Även i Mosebacke Monarkis fredagsprogram Mosevisionen skämtades det om att bilen trasslat in sig i sin egen sladd.

Förhoppningarna på nyförvärvet var höga. Baserad på Renault 10 och byggd av Detroitbaserade företaget Electric Fuel Propulsion och med en ny sorts batterier var dess prestanda för tiden imponerande. Räckvidden rapporterades vara 18-19 mil och batterierna skulle klara att laddas upp till 80 procent på 45 minuter.

Men det som var mest intressant var att entreprenören Robert R Aronson inte bara byggt en batteribil som fungerade, han hade en konkret lösning på elbilistens största fiende: Räckviddsångesten. Genom ett avtal med hotellkedjan Holiday Inn skapade han ett nätverk med snabbladdare mellan Detroit och Chicago och döpte vägen till Electric Car Expressway.

I Sverige verkar man inte ha tänkt så långt, men idéer fanns om att lyfta fram elbilen för att staten skulle få avsättning för all den energi som de nya kärnkraftverken skulle producera.

Mars II Electric kördes som experimentbil i tio år men ganska snabbt insåg man bilens begränsningar. Batterierna presterade sämre i kyla och handhavandet var inte helt enkelt, det vittnar tidigare Vattenfallanställda som fick prova Mars II Electric om. 

Våren 1978 såldes Marsen av Vattenfall till Janne Söderlund i Falun. Han körde inte mycket men behöll den i drygt 40 år innan han satte ut en annons på amerikanska Ebay. Då stod bilen i Falun utan sina batterier och Klassiker fick nys om den kort före auktions­avslut via bloggen Barnfinds. Här fanns uppenbarligen en mycket spännande historia att gräva mer i och utan alltför mycket eftertanke gav vi oss in i budstriden – och vann!

Att ta sig an en över 50 år gammal elbil var något helt nytt för Klassiker och det tog ett tag innan vi kommit fram till en plan. Ett spår hade kunnat vara att montera in en drivlina från en modernare elbil men vi kom snabbt fram till att vi ville bevara den ursprungliga och helt analoga tekniken. Att specialbeställa rätt sorts batterier skulle däremot bli extremt kostsamt så vi bestämde oss för att satsa på en enklare lösning för att åtminstone i ett första steg få bilen på rull igen. BDS Bildelar försåg oss med ett gäng Varta fritidsbatterier samt en uppsättning laddare från CTEK.

En nyckelperson i det fortsatta arbetet blev Hans Helmersson, fordonslärare med specialkunskaper om elbilar. Hos Verktygsboden i Borgstena inleddes under Hans ledning arbetet med att återelektrifiera Marsen samt få ordning på allt det andra som krävs efter 40 års stillestånd. Det fortsatte sedan inför publik på 2022 års Custom Motor Show i Jönköping, då hade Hans hjälp av Jon Remmers.

Under processen kom även Vattenfall tillbaka in i bilden genom dotterbolaget InCharge och med stöd och uppmuntran från dem kunde vi fortsätta arbetet även efter att Marsen besiktigats för första gången på över 40 år. De har även kunnat använda sin gamla elbil för att skapa kunskap och uppmärksamhet i sina kanaler.

Idag har vi med ytterligare hjälp från elektronikoraklet Per Fohlström kommit så långt vi kan med den batteribestyckning som är. Marsen är besiktigad och körklar men eftersom den bara har 96 volt att spela med jämfört med ursprungliga 120 volt är den inte så snabb som den än gång var, som bäst har vi kommit upp i nästan 60 km/h. Räckvidden bedömer vi till ca 2-3 mil.

Nu får nästa uppsättning entusiaster ta över projektet. Mars II Electric ska säljas på nätauktion av Bilweb Auctions. Utropspriset är satt till en krona – vi hoppas att den kommer till ett gott hem och att vi får följa resan vidare i Klassiker!

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.