Mars II Electric byggdes av det amerikanska företaget Electric Fuel Propulsion i ca 45 exemplar. I grunden är det en Renault 10 där bensinmotorn ersatts med en 15 hk stark elmotor. I originalutförande hade Mars Ii Electric 20 stycken blykobolt-batterier på vardera sex volt, totalt 120 volt. Räckvidden angavs till mellan 11 och 19 mil. Svenska Vattenfall beställde som enda europeiska kund ett exemplar och fick leverans av sin bil i februari 1968. Vattenfall körde sedan bilen under tio år innan den såldes till en privat ägare. Nu kör Klassiker den som projektbil. Extra kul är att första ägaren - Vattenfall InCharge - är delaktiga i projektet!
Story
Mars II Electric

Nästa artikel
Mars II Electric förbereds för första besiktningen på 44 år
Mars II Electric förbereds för första besiktningen på 44 år
Mars II Electric
Mars II Electric förbereds för första besiktningen på 44 år
Publicerad 16 november 2022 (uppdaterad 17 november 2022)
Klassikers projektbil, elbilen Mars II Electric ska besiktigas för första gången på 44 år. Nu gäller det att fixa till de sista problemen!
Klassikers klassiska elbil från 1968 har fått nya batterier och nu ska den nu ut på vägarna igen. Snart dags för besiktning alltså!
Läs mer om hur det gick att besiktiga Mars II Electric i Klassiker nr 10/2022 - ute i butik den 24 november.
Projektet genomförs i samarbete med InCharge, Verktygsboden och BDS Bildelar.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.