Nästa artikel
Maseratis motorcyklar
Italienskt

Maseratis motorcyklar

Publicerad 21 december 2020
En kort period på femtiotalet byggde Maserati även motorcyklar.
Det var egentligen en avdelning inom Maseratigruppen,  som tillverkade batterier och eldetaljer som kom att stå för tillverkningen. 

Firman hade det krångliga namnet Società Anonima Fabbrica Candele Accumulatori Maserati, och hade satts upp 1947 för tillverkning av batterier, lampor och  elutrustning för fordon.  
'
Det var strängt taget inte Maseratis egna motorcyklar heller,  då man köpte upp Italmoto i Bologna 1953.  Dom i sin tur hade baserat sina motorcyklar på DKW:s modeller.   Man hade från början tre modeller, två 125cc tvåtaktare och en större 160cc fyrtaktare. Från början höll man till i Italmotos lokal i Bologna, men flyttade rätt snart hela produktionen till Modena. 

Senare kompletterades det med 175 respektive 250 maskiner och 1956 kom en liten 50cc i sortimentet. En racermoped  som hette T2, men kallades Rospo, paddan. Den utvecklades till en mer civiliserad moped, samt en trehjulig 'ciclocarro' lastmoped.   

1958 hade man ett dussin modeller i produktion, export gick till både Sydafrika och Nordamerika. Men så kom ekonomiska bakslag inom Maseratigruppen, biltillverkningen höll på att gå under, man drog sig ur formel 1, och för motorcyklarnas del blev konkurrensen svår.  MV Augusta, Moto Guzzi och dom andra körde om Maserati. 

1960 byggdes de sista motorcyklarna med den berämda treudden som symbol. 
 

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.