Bild
Nästa artikel
Mittmotormustangen

Mittmotormustangen

bilförsök

Ford hade sopat banorna med GT40, skulle en mittmotorbil för massorna vara nästa logiska steg?

Ford GT40 hade skapats av i princip en enda anledning - visa att vi kan bryta Ferraris dominans på racerbanorna. 
Det gjorde man, men skulle man kunna göra en en exotisk sportbil för vanligt folk också? 
Idén med en mittmotorbil var inte ny hos Ford, redan 1962 hade man byggt en rätt extrem roadster som man kallade Mustang
 

Mittmotormustangen

Den Mustangen var bara en dream car , en bil mest för show.
Nu skulle man bygga en riktigt bil för verkligheten med allt vad det innebar.
Man började med att ta en helt ny Ford Mustang cabriolet av 1967 års modell rakt av bandet och skicka den till Kar-Kraft.
Det var dom som brukade lösa de mer komplicerade tankenötterna åt Ford vid den här tiden. 
Karossen ritades av ett team som leddes av Gene Bordinat, karossen kom göras i glasfiberplast.

När man var klar var det inte mycket kvar av Mustangen - bromsar, styrning och bakre kofångaren var väl det som lämnades kvar.

Mittmotormustangen
Mittmotormustangen

Tittar man på de tidiga skisserna för Mach 2 som den döptes till, ser man att det var egentligen en Lamborghini Miura man ville  ha!

Man byggde inte bara en utan två. En vit bil som dock aldrig fick visa sig ute. Det var en slags testmula för prova ut olika lösningar. Den röda kom däremot både köras och visas upp ganska flitigt. 

Motor? Ja det kom att variera lite grann. Olika maskiner provades ut och växellådor med både fyra och fem växlar från ZX.  Kraften gick via transaxel och man hade gett Mach 2 individuell upphängning bak.  Med en vikt på  drygt 1200 kilo hade man fått den spänstiga exotiska sportbilen man strävat efter.

Visst hade det varit kul om Ford utmanat Corvette som GM ansåg ha ensamrätt på epitet The only american sportscar. 
Men dessvärre för teamet bakom Mach 2 fick man tummen ned från ledningen och båda bilarna lär gått till skroten... 

Men det gjordes ändå en efterföljare.
 

Mittmotormustangen

1968 stövlade Bunkie Knudsen in som president hos Ford. Han kom direkt från ärkerivalen General Motors och därifrån tog han med sig sin favoritdesigner Larry Shinoda.
Under hans ledning ruskade man liv i mittmotorprojektet igen

Nu med en ny modernare design, som gjordes stor nog för att rymma en 429" Bigblock bakom stolarna.

Mittmotormustangen

Den kallades Mach 2C och kom aldrig utanför studion. Projektet lades ner innan man hann längre än den här fullskalemodellen. 

Skälet till det hette De Tomaso Pantera. Ford skulle leverera motorn till den, samt stå för service och försäljning i Nordamerika.
Så då fick man till slut den där exotiska sportbilen man hade varit ute efter.

Mittmotormustangen

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.