Bild
Nästa artikel

Rädda en VW 411

UTSKROTNINGSHOTAD

I vår serie om utdöende bilmodeller har vi kommit till Volkswagen 411 och 412. En missförstådd bil som kom lite för sent. Bläddra i broschyren för 1971 års modell och du blir övertygad om Volkswagen hade rätt och alla andra fel.

Det har alltid varit svårt att ta Volkswagen Typ 4 på allvar och redan när den kom 1968 började skämten hagla. Näsbjörnen döpte tysk motorpress den till, i Sverige fick 411:an finna sig i att kallas Allan eftersom det såg ut som om det stod så i broschyren.

Pininfarina hade konsulterats i fråga om formgivningen, inget man idag sätter upp på meritlistan. Den 4,5 meter långa karossen hade bara 2,5 meter mellan axlarna och där en halvkombilucka borde gett tillgång till ett enormt bagageutrymme satt en motor i vägen.

Att Volkswagen var hopplöst fast i gamla hjulspår var solklart för alla utom dem själva, en hållning som höll på att sluta i katastrof för framgångsmaskinen från Wolfsburg.

I den första 411:an gav 1,7-litersmotorn endast 68 hk vilket gjorde att den 1 100 kg tunga bilen behövde nästan 18 sekunder på sig till 100 km/h och att all form av acceleration helt upphörde vid 144 km/h.

Men 411 var seriöst konstruerad. Det var VW:s första bil med självbärande kaross, den hade MacPherson-ben fram och en påkostad flerlänksupphängning bak. Komforten och utrymmena var bättre än i någon tidigare Volkswagen.

Även om 411 och efterföljaren 412 som kom 1972, inte var den succé man hoppats på byggdes i alla fall 355 200 exemplar fram till maj 1974.9 112 exemplar kom till Sverige och av dessa finns endast 202 stycken kvar i registret. 25 av dessa var i trafik i oktober 2010 enligt Transportstyrelsen. 25 stycken!

Klicka på bildspelet ovan så kan du själv ta del av hela broschyren från 1971.

Utrotningshotad: VW 411/412

Sålda: 9 112 (1968–74)
Kvar i trafik: 25 (202 totalt)

Kommentarer

#1
Christian Traneflod
2010-11-18 13:00

Jag gillade dessa redan när jag var liten, både 411 och 412. De fyrdörrars med den oformliga sista sidorutan, jättesnyggt! Fortfarande i slutet av åttiotalet kunde man se dem i trafik, men rosten tog dem tidigt, iallafall här på västkusten.
En kompis farmor hade en. Det var smått magiskt att sitta därbak & höra det avlägsna lite malande ljudet från motorn alldeles bakom...
Jag vill ha en variant. En mörkgrön!

#2
Stoffe S
2010-11-18 16:10

Varianten var den snyggaste versionen. Våra grannar köpte en ny Variant i isblå metallic med snyggare fälgar, antagligen Lemmerz. Jag gillade den skarpt som 10 åring och gör det fortfarande, 40 år senare. Synd att nästan alla är borta. Dyker det upp en fin Variant så köper jag den direkt.

#3
Stefan Gustavsson
2010-11-18 16:20

VW 411 har en lustig, egen design. Sedd rakt från sidan ger den en känsla av prototyp, som kunde stå på VW:s museum. Men var bilen så dålig som folk sade?

#4
Olle Persson
2010-11-18 19:08

Jag tycker den påminner en hel del om en 70-tals-Tatra och det gör att jag gillar den!

#5
Freddedw
2010-11-19 07:45

Har för mig att i ett test i teknikens värld när det begav sig så nämde de att denna bil bara saknar två saker, två hål i taket där åsnan som köper den kan stoppa ut öronen...

#6
Håkan A
2010-11-19 09:26

Jag är tyvärr tvungen att ändra siffrorna lite i fakta rutan: Det är just nu 24st kvar i trafik, då jag har fått växellådshaveri på min televerksoranga 412 variant.
Men det ska ut i trafik igen när jag fått tag på en annan låda.

Om ni kollar riktigt noga i Bs nr24 så finns den på bild i reportaget från Arvika.

#7
Johan.S
2010-11-19 09:41

Varför togs VW 411 fram egentligen? Var det tänkt att den skulle ersätta den äldre VW Typ 3, då när den kom 1968? Det blev ju att de tillverkades parallellt fram till 1973 resp.1974 och sedan ersattes av Passat. Det känns som om det var en modell för mycket åren 68-73.

#8
Gottfrid
2010-11-19 21:29

Det var nog två modeller för mycket hos VW-handlarna i början av 1970-talet, även K70 såldes ju under åren 1970-1974, således tre helt olika modellserier i samma storleksklass.

#9
Håkan A
2010-11-19 22:24

K 70 var väl inte planerad utan mer en "bieffekt" av köpet av Nsu. Nsu hade väl K70 i princip produktionsklar vid Vws övertagande?

#10
Oscar G
2010-11-21 10:12

Visst stämmer det att K70 var en helt färdig bil när VW köpte NSU. Den var presenterad i världspressen som NSU K70, en mer "normal" lillebror till NSU R80. VW gjorde inte så värst mycket mer än pillade bort NSU-märket och klämde dit VW:s logga istället. Och nog var K70 mer rätt i tiden än 411 / 412!

Ändå tillhör jag den konstiga skara som gillade även dessa. Särskilt 412 Variant tycker jag är riktigt snygg. Fast de var förstås inget nöje att köra... Möjligen om det är spänning i tillvaron man söker. :-p

Baktunga och med fjäderlätt framvagn var de lika nervösa i blåst och i halka som sina småsyskon.

Och likväl kunde jag gärna tänka mig en 412 Variant än idag. Man är väl lite galen...

#11
Hans O
2010-11-23 18:04

Hade på 70-talet ett par kompisar vars föräldrar hade en 411 variant. En annorlunda bil tyckte vi barn som var vana vid Saab 99, Volvo 142 och Opel Rekord.
Kommer ihåg att den faktiskt var riktigt skön att åka i. Kändes välbyggd. De bytte dock till Passat när den kom. en fin bil tyckte man då, men Passaten kändes i jämförelse väldigt "tunn" i utförandet..

#12
Grandprix63
2010-11-24 21:28

För den inbitne 411-fantasten finns fram till den 7 december ett pussel med en VW 411 Variant.
Svår att hitta?
Ja, speciellt som pusslet annonseras ut som en Volvo...
http://www.tradera.com/Ge-We-bil-pussel-Volvo-retro--auktion_2902_123071948

#13
Marcus Jacobson
2010-11-28 22:55

En given kandidat till projektbil nu när Closeau ska lämna redaktionen!

#14
Bosse Sjödin
2010-12-05 13:02

Antalet kvar i trafik var ytterst nära att minska med ytterligare 1, när en "mottrafikant" beslutade sig att testa såväl min reaktionssnabbhet som bromsar på scanian i Umeå på onsdagskvällen.
(omkörning med trefilsbyte under fronten på mitt ekipage)
Bosse Bofs

#16
Peter Lidman
2011-10-25 19:00

Vad kallades sedanen, var det hatchback, notchback eller vad? Har hört ett uttryck för länge sedan, men minns inte det! Hjälp!

#17
Mårten Carlsson
2011-10-25 19:06

Sedanen var notchback, men det var i seroen typ3. Kombin kallades redan då Variant här, men Squareback i USA.

#18
Totte J
2013-06-30 02:18

Ja det vore spännande med en 411 som projektbil. Finns en blå vw 411 L 4dörr automat-69, som stått ute sedan 1990 i Näsviken.

#19
john
2014-08-07 23:20

Min svärfar har ca: 12 st 412 och några 411 i ett garage. Finns även gamla mercedes och vw t1or. Alla bilar fungerade nör fom kördes in. Han har kvar sin första 412 (grön). Han pratar om att jag ska ärva nen vi får se.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.