Bild
Nästa artikel
UTSKROTNINGSHOTAD

Rädda en VW 411

Publicerad 18 november 2010 (uppdaterad 17 december 2013)
I vår serie om utdöende bilmodeller har vi kommit till Volkswagen 411 och 412. En missförstådd bil som kom lite för sent. Bläddra i broschyren för 1971 års modell och du blir övertygad om Volkswagen hade rätt och alla andra fel.

Det har alltid varit svårt att ta Volkswagen Typ 4 på allvar och redan när den kom 1968 började skämten hagla. Näsbjörnen döpte tysk motorpress den till, i Sverige fick 411:an finna sig i att kallas Allan eftersom det såg ut som om det stod så i broschyren.

Pininfarina hade konsulterats i fråga om formgivningen, inget man idag sätter upp på meritlistan. Den 4,5 meter långa karossen hade bara 2,5 meter mellan axlarna och där en halvkombilucka borde gett tillgång till ett enormt bagageutrymme satt en motor i vägen.

Att Volkswagen var hopplöst fast i gamla hjulspår var solklart för alla utom dem själva, en hållning som höll på att sluta i katastrof för framgångsmaskinen från Wolfsburg.

I den första 411:an gav 1,7-litersmotorn endast 68 hk vilket gjorde att den 1 100 kg tunga bilen behövde nästan 18 sekunder på sig till 100 km/h och att all form av acceleration helt upphörde vid 144 km/h.

Men 411 var seriöst konstruerad. Det var VW:s första bil med självbärande kaross, den hade MacPherson-ben fram och en påkostad flerlänksupphängning bak. Komforten och utrymmena var bättre än i någon tidigare Volkswagen.

Även om 411 och efterföljaren 412 som kom 1972, inte var den succé man hoppats på byggdes i alla fall 355 200 exemplar fram till maj 1974.9 112 exemplar kom till Sverige och av dessa finns endast 202 stycken kvar i registret. 25 av dessa var i trafik i oktober 2010 enligt Transportstyrelsen. 25 stycken!

Klicka på bildspelet ovan så kan du själv ta del av hela broschyren från 1971.

Relaterade bildspel

Utrotningshotad: VW 411/412

Sålda: 9 112 (1968–74)
Kvar i trafik: 25 (202 totalt)

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.