Bild
Nästa artikel
Rädda en VW Golf

Rädda en VW Golf

UTSKROTNINGSHOTAD

Första Golfen var den snyggaste. Och den lättaste. Och den mest snabbrostade. Golfhålet växer!

Av drygt 100 000 sålda 1974–84 i Sverige finns bara två procent kvar i trafik. Av de två första årsmodellerna är siffran alarmerande 133 stycken. Det motsvarar väl ungefär fem minuters produktion i Wolfsburg.

Skälen till varför man ska uppröras och agera i denna fråga behöver nästan inte radas upp. Men vi gör det ändå.

Golf markerar vändpunkten för Volkswagen på 1970-talet. Den ersatte Typ 1 och vände på allt. Istället för aktermaskin, pendelaxlar och en form som fått växa fram genom decennierna bjöd Golf på framhjulsdrift och tvärställd motor, halvkombilucka och en design som satt som en smäck från dag ett. Alla förändringar skulle bli till det sämre.

Golf I handlar inte bara om GTI och Cabriolet, det handlar om ultralätta, färgglada snikmodeller också. Gula, gröna, röda, ljusblå och kopparfärgade. Med navkapslar i kapsylformat och dörrsidor i vinylklädd balsaträ.

Det finns bara 10 381 VW Golf 1974-84 kvar i registret och merparten är avställda. Dessutom är en del av -84:orna av generation II.

Så ut och rädda en Golf I – någon kommer att vara dig evigt tacksam!

Rapport april 2011

Sålda 1974–83: 104 476 st
Kvar i trafik: 2 438 st
Överlevnadsprocent: 2,2 procent

Taggar: Reportage, Hem

Kommentarer

#1
Daniel A
2011-05-26 14:44

Visar annonsbilden bredvid artikeln en prototyp? Bakljusen på den den gula Golfen har ett för mig okänt utseende (jämför med den gröna bilen på bilden ovanför).

När det gäller uppmaningen att rädda Golf I stödjer jag förstås helhjärtat detta initiativ! Vi hade en automatväxlad 79:a i familjen, som dock skar strax efter att den sålts vidare 1983. Jag minns att vissa tidiga årsmodeller hade problem med hög oljeförbrukning.

Någon annan som minns blårykande Golfar i början av 80-talet?

#2
bilspanaren.blogspot.com
2011-05-27 09:43

Jag reagerade också på bakljusen! Förseriebil eller okänd snikmodell?

#3
bilspanaren.blogspot.com
2011-05-27 09:46

Och någon får gärna göra en insats och rädda denna i snart 20 år övergivna enägar-Golf:
http://bilspanaren.blogspot.com/2011/01/ensam-enagarbil.html

#4
Oscar G
2011-05-27 10:59

Visst var det något visst med första Golfen! Det var något besynnerligt också: Både Golf, Polo, Passat, Audi 50 och Audi 80 konstruerades och byggdes enligt den datorberäknade "leichtbau-teknik" som VW stolt berättade om. Några år senare var PR-avdelningen väldigt tysta om detta, eftersom resultatet - knäckta fjädrar, slamrande hjulupphängningar och alltför tidig rost med mera blev vardagsmat.

Golfen verkade dock förvånande fri från ovanstående. Under den tid jag jobbade med dessa modeller som hyrbilar hade vi inte ett enda fjäderbrott på Golfarna (som ändå var i särklass flest till antalet) och inte på Audi 80 - men väl på Passat, som ju i det mesta var samma bil som Audi 80, och på varenda Polo vi hade ute i verksamhet.

Tillfälligheter? Inte vet jag. Men Golfarna blev på det sättet den mest lönsamma modellen att ha som hyrbil. Nu byttes de ju i och för sig ut vid 5000 mil, så hur de klarade sig efter den sträckan har jag ingen aning om. Jo, rosten har jag ju förstås sett... ;-)

#5
Orolig
2011-05-29 01:44

Golf 1 i all ära. Men de syns dock då och då och intresset för modellen finns.

Mer utskrotningshotad måste vara ännu charmigare Mazda 323 1980-1984, en helmysig, tuff bilmodell.

Hur många finns kvar idag? Eller om 10 år?!

Väl värt en artikel i er tidning.

#6
Orolig
2011-05-29 01:51

323 80-84 bör inte förväxlas med den 3e generationen 85- som nästan är lika kantig men snart kanske lika ovanlig även den.

#7
Gaute Halsaunet
2011-05-31 02:58

Ja 323 begynner vel å bli sjeldne de også. Her er et bilde av en jeg har bygd i skala 1:24
http://i6.photobucket.com/albums/y223/Atmobil/1980_Mazda_323/DSC00597.jpg

#8
Hulken
2011-08-05 23:22

Jag håller på för fullt att renovera min Golf Gl 82 som stått avställd några år i mormors garage. Min första bil jag ägde och snart är den klar att besiktiga igen. Jag hade inte råd till något annat för tio år sedan och jag gillar den lika mycket nu som då, den har så mycket charm!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.