Nästa artikel
Rekordpris för Volvo 850!
Reportage

Rekordpris för Volvo 850!

Publicerad 2022-01-31 16:30 (uppdaterad 2022-02-04 08:44)
En sedan länge bortglömd Volvo-mula med gasturbin-drift har sålts på auktion i Paris. Slutpriset är sannolikt ett nytt auktionsrekord för Volvo 850.
Hur hamnade en till det yttre oansenlig Volvo 850 på Bonhams prestigefyllda auktion i Paris? Förklaringen är att det handlar om en unik hybridprototyp med gasturbin och elmotor.
Volvo experimenterade redan 1963 med en gasturbinmotorer. Senare byggde Volvo experimentfordon med gasturbin i en 260 och i en 780. Men det var först på hösten 1992 som Volvo verkligen slog på stora trumman för den här typen av motor.
 
På Parissalongen presenterades då Volvo Enviromental Concept Car. ECC var en hybrid med en dieseldriven gasturbin och en elmotor som fick kraften från ett batteripack. Batterierna laddades antingen via ett eluttag eller av bilens gasturbin. Arbetet med att ta fram den här motorn gjordes av ett dotterbolag till dåvarande Volvo Flygmotor. Projektet presenterades i en rapport från Volvokoncernen.
 
ECC var bilen som visades offentligt men de flesta av testerna gjordes med hjälp av ombyggda Volvo 850 som hade samma typ av hybriddrift som ECC. Enligt Bonhams är auktionsbilen en av två byggda. Testerna som gjordes kan inte ha varit så omfattande för mätaren står bara på 400 mil.
 
Fram till och med 1970-talet hände det att prototyper från Volvo såldes till privatpersoner men med tiden bedömdes sådana försäljningar innebära för stora risker, inte minst om något skulle hända med bilen. Så att en prototyp från 1990-talet med experimentmotor hamnat i privata händer är i sig en sensation. Hur gick det till? Bonhams beskrivning ger inte så mycket besked mer än att ägaren i Italien köpt den från en person som varit inblandad i byggandet av de här prototyperna.
 
Utifrån är det bara ett enormt avgasrör som antyder att något är annorlunda med Volvon. Men i motorutrymmet syns en gasturbinmotor och bagageutrymmet är fyllt av elektronik.
 
De svenska registreringsskyltarna sitter kvar på bilen men den har fallit ur registret. Bonhams uppger att bilen är från 1993 men en kontroll av registreringsnumret med Riksarkivet tyder på att den registrerades den 5 juni 1991. I så fall handlar det om en av de första Volvo 850 att komma ut från fabriken.
 
Bonhams förväntade pris var mellan 620 000 och 830 000 kronor. Volvon såldes utan reservationspris och när auktionen avslutades den tredje februari så klubbades den för motsvarande 645 034 kronor. Här är en länk till auktionen.
 

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.