Bild
Nästa artikel

Renault 4 – skrytig 50-åring

JUBILEUM

Nästa år fyller Skrytbilen, Renault 4, 50 år. Då anordnas en träff som ett svenskt gäng tänker besöka. Vill du hänga på?

Nästa år fyller Skrytbilen, Renault 4, 50 år. Det var hösten 1961 som världen fick stifta bekantskap med funkisbilen som kom att symbolisera en helt ny inställning till bilar. Givetvis blir det jubileumsträff och givetvis hålls den i Frankrike, den 15-17 juli 2011 närmare bestämt. Några svenskar tänker åka dit och välkomnar andra med fungerande R4:or att hänga på.

– Tänkt färdväg är färjan Göteborg-Kiel och sedan vidare söderut via icke autobahnvägar i behagligt tempo, säger Mats Grimme som är en av initiativtagarna från svenska Renaultklubben.

– Man bör ha en bil som tekniskt klarar av detta, utan större problem, men bilen behöver inte vara i utställningsskick, fortsätter Mats som visade upp sin Renault 4 i Klassiker 6/2010.

Du når Mats på 0705-647 652 eller matsATgrimme.se (byt ut AT mot @, denna lösning är en säkerhetsåtgärd för att adressen inte ska fiskas upp för spam. /webbredaktören)   

Mer information om träffen finns på www.4linternational.com

Kommentarer

#1
Raymond K
2010-12-09 10:12

Åkte in en sån här en gång för många år sedan, en bekant hade en. Kan nog säga att det var den värsta bil jag nånsin åkt it.

#2
Fredrik Olsson
2010-12-09 12:56

Vilken solskenshistoria! .-)

#3
Oscar K.
2010-12-09 13:14

Resan till Frankrike låter intressant. Får jag tag på en bra Laban och en garageplats så hänger jag nog på. Lite nostalgi är det då jag för många år sedan gjorde två frankrikeresor med en Peugeot 504.

->Raymond
Det tror jag inte på. Min mor hade två stycken Laban mellan åren 1969 och 1989, och båda var mycket sköna att åka i. Jag satte ett hastighetsrekord med den senare bilen, då jag lyckades få hastighetsmätaren att slå i stoppet varefter bilen accelererade något till. Motorn lät då som en bikupa fylld av en miljon ilskna bin. :D Nedförsbacke, medvind och gud vet vad hjälpte till.

#4
Lasse Björkeson
2010-12-10 07:40

Bra reseidé! Det gör er till en bättre människa!

#5
Annika Öyen
2010-12-10 08:16

Minns med glädje åren med Lillan, vit R4. Att ratta henne var en ständig lektion i bullrande HållDigPåVägen barnpassning. Annika Ö

#6
STEFAN BJELK
2010-12-10 12:18

Körde till träffpunkt 70 Vellinge-Borås ca 70 mil tur och retur i våras. Bottnade hastighetsmätaren på 3:an och hade 2 växlar kvar!!!!!!

#7
Mats Grimme
2010-12-11 16:54

Stefan: då mäste du följa med till Frankrike i sommar!

Raymond K får inte följa med!

#8
Gäst
2010-12-11 19:16

Renault 4 var den allra farligaste bilen att sitta i vid en krock enligt Folksams undersökning "Säkra och farliga bilar", 1984. Det kan vara värt att tänka på innan ni utmanar någon med en SUV i ett chicken race.

#9
Gäst 2
2010-12-12 16:22

Och Folksam gjorde även en undersökning som visade att om man kör omkull med motorcykel löper man mindre risk att skada sig om man har hjälm på huvudet.
Fler präktiga kommentarer? "Utmana en SUV i chickenrace" (kul...suck)

#10
Magnus Blommé
2010-12-13 16:42

Får jag bara ordning på ett lättare svetsjobb på min 75:a Laban så kan jag tänka mig att hänga med. Det blir första gången hon får se en svets. 8000mil på mätaren.. Mvh Magnus Blommé

#11
Åke Banksell
2010-12-19 19:32

Jag har haft 2 st. olika såna. En -72 och en 74. Supergoa bilar. Skulle gärna ha en igen. Skulle iallafall vilja åka med nån ner till träffen i Frankrike. Stockholmaren Åke

#12
Mats Grimme
2010-12-20 19:34

Stefan Bjelk, Magnus Blomme och Åke Banksell, maila mig så sätter jag upp er på maillistan för intresserade

#13
christoffer tartsay
2011-02-18 10:26

hänger på från stockholm med en f6 laban skåp.förövrigt det bästa man kan åka i.väldigt mjuk och bekväm även att krocka med i lägre farter, om oturen är framme./christoffer

#14
Mats Grimme
2011-07-05 08:35

Tidigt söndag morgon den 10:e bär det iväg, bilen servad och "nödkitet" preparerat!

#15
Johan
2015-08-20 09:19

Familjen har haft två stycken; den första med möjlighet till vev-start och ett ganska klent batteri, förmodligen endast 6V elsystem. Tur att veven fanns för vi bodde uppe i (vinter-)kalla Boden på den tiden, och batteriet laddade ofta ur. Dock inget problem för mamma som med ett par raska knyckar på veven fick fart på den igen.
Nummer två demolerades av några kubikmeter tung blöt snö som rasade ner från taket på ett annex till Centralsjukhuset i Karlstad; tur att man inte satt i då …
Men annars var det tuffa små rackare som transporterade det mesta och toppade runt 130 knyck, i alla fall enligt mätaren …

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.