Bild
Nästa artikel
Saab i lagens namn!

Saab i lagens namn!

Reportage

Än rullar det några Saab som polisbil men snart är den eran obönhörligt över. Det fanns en tid när Saab nästan var lika vanlig som Volvo i polisens tjänst – och då var det Saab 900 som gällde!

Saab Cars Magazine 2/2019

Tredje utgåvan av Saab Cars Magazine är här!

Saab banbrytande reklam – så myntades begreppet Saabandan. Sveriges finaste 99 Combi-Coupé. Allt om EV-2. Hemliga designskisser Saab 95 som racerbil ... och massor mer!

Köp den i din tidningsbutik eller beställ den bekvämt hem i brevlådan i vår webbshop. Frakt inom Sverige är inräknad i priset!

Det var med Saab 99 och 900 som bilmärket från Trollhättan blev en vanlig patrullbil i Sverige. På 1980-talet var Saab nästan lika vanlig som Volvo i polisens tjänst. 
Saab 900 hör till de långlivade polisbilar som funnits i flera olika polismålningar. Fram till 1984 var alla polisens radiobilar svartvita. Då genomfördes en reform som både skulle spara pengar och visa att polisen var modern. Förändringen gällde alla nya patrullbilar som köptes in. 
 

Saab i lagens namn!

Genom att använda helvita bilar med stripes skulle man slippa lackera om polisbilarna när de skulle avrustas och sälja vidare. Stripen var blå och gul som den svenska flaggan och hade ett svart streck som skulle anknyta till den tidigare polisbilsmålningen. Inspirationen kom även den här gången från USA! Men man skapade också ett supermodernt datatypsnitt där bokstaven P skulle vara öppen i bakkant – det skulle visa att polisen nu var en öppen organisation. Den så kallade hockeyklubbsdekoren fick snabbt mycket kritik. Många poliser ansåg att bilarna blev mindre synliga. Besparingen Polisen skulle göra på att slippa lackera om bilarna uteblev. Klistermärkena lämnade spår och man tvingades därför att lackera om bilarna ändå. 
 

Saab i lagens namn!

I mitten på 1980-talet fanns Saab 900 i huvudsakligen tre varianter som polisbil. Det var med insprutningsmotor och manuell växellåda eller automatlåda. Den tredje varianten var Turbo med manuell växellåda och de bilarna användes framför allt för trafikövervakning.
Förutom polisutrustningen fanns det några tekniska detaljer som skiljde ut polisbilsversionen. Medan vanliga 900i och Turbo hade lättmetallfälgar var polisbilarna försedda med stålfälgar. De hade också gasstötdämpare och speciella fjädrar fram och bak. 
 

Saab i lagens namn!

Efter bara fem år ändrades polisbilsmålningen igen. Från 1989 var alla nya polisbilar lackerade med blåa och vita fält och texten POLIS var både tydlig och lättläst. Vid det här laget var det Saab 9000 som köptes in av polisen snarare än 900. De befintliga bilarna skulle fortsätta att användas med sin gamla lackering, men det fanns undantag – som en bepansrad Saab 900 CD du kan läsa om i Saab Cars Magazine december 2019! 
 

Taggar: Reportage, Saab 900

Kommentarer

#1
Bo Lindman
2020-02-04 23:50

Minns när min mors gpde vän som var chef för tunga gruppen hos LTG i Östergötland berättade om hur han fick tjata och bråka med kollegorna på RPS om i varje fall trafikpolisen borde få åka Saab. Vare sig prestanda, väghållning eller sittkomfort ansåg han höll måttet i de Volvo och Plymothbilar de fick hålla till godo med. Minns inga detaljer, men har för mig han hade sina små duster på vägen med Freeman som väl var rätt mycket pro Volvo som jag förstod det. Det vände väl på allvar när man fick Turbon istf för de inte lika praktiska 911/912 Porscharna. En sann Saab-man som alltid åkte Saab, så länge han levde.

#2
Hans Svensson
2020-02-06 19:47

Om jag inte minns helt fel så utrustades ett flertal fordon i RPS tjänst med just stolar från SAAB. Däribland Dodgevans och ett antal Valianter. Har själv avnjutit ett antal timmar däruti under mitt yrkesutövande. Åtnjuter numera sedan sent 80-tal komforten i det i mitt tycke näst bästa förarsäte som skapats för en behaglig komfort, kör
alltså Volvo.

#3
Tony Henschel
2020-02-07 14:05

Saab i lagens namn! Ni ä för goa. Bra rubrik, bra skrivet. Tony

#4
Hasse B.
2020-02-07 16:18

900-sedanerna med 16-ventilsturbo var utan tvekan den polisbil vi som var grabbar med trimmade bilar höll mest utkik för i backspegeln på den tiden :D. Volvo hade inte alls samma respekt med sig för vi hade koll på effektsiffrorna och historierna som byttes vid korvkioskerna brukade ofta innehålla nån passus om LTG´s vassa Saabar när nån visade upp en fortkörningsböter.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.