Bild
Nästa artikel
Skrytbilen som finbil

Skrytbilen som finbil

Renault

Renault 4, den enkla billiga bilen fick en skönhetsbehandling, och det började hos tidningen Elle.

Den nya lilla Renaulten sålde bra, men för att vidga kundkresten fann sig Renault i ett samarbete med modetidningen Elle.
Där kom en kampanj till, Elle prend le volant, hon tar ratten på svenska. Och under perioden 8:e mars till 15:e juli 1963 bjöds hela 4200 kvinnliga läsare in att få köra en specialvariant av fyran, som kallades Parisienne. 

De var baserade på R4 Super så man fick lite mer utrustning att börja med. Samt lite mer motor, 845cc motorn på 34 hästar. Mest iögonfallande var dock rottingdekoren på sidorna. Den här typen av dekor fanns på äldre finare vagnar och kallas canné. Som alternativ fanns också ett skotskrutigt mönster. Alla Parisienne var lackade svarta.  

Detta fick ett bra genomslag, såpass mycket att i december 1963 satte man Parisienne i produktion för allmänheten. Den följde mönstret efter de bilar man gjorde åt Elle, fast nu fick den ett litet Parisienneemblem också, samt andra navkapslar.  Den kostade 6610 franc vilket var circa 300 mer än basen, Renault 4L Super.

Renault 4L ändrades inte så mycket under åren och så inte heller Parisiennevarianten. 1965 kunde man dock få den i marinblått också, priset var nu sänkt till 6250 franc. 

1966 års Parisienne gick från början bara få i marinblått, och emblemet flyttades till skärmen. I juli ändrade man dock en hel del i inredningen , sömmar och sätesklädsel fick nya färger, och en mörkbrun instrumentbräda.

1967 tillkom två nya färger, grön och vinröd, och prislappen var nu justerad till 6580 franc.

För 1968 års modell ändrades en hel del mekaniskt på Renault 4, och den fick en större grill och andra detaljer. Parisiennen hängde med men nu fanns den bara att få i grönt. Dock fick den inte vara med så länge till, den 15:e maj 1968 gjorde man de sista Parisienne, istället satsade man på en helt ny specialmodell, den öppna Plein Air.


 

Kommentarer

#1
Oscar G
2019-12-03 08:19

En mörkgrön -68 eller en tidig svart, skotskrutig, skulle vara riktigt kul att ha.
Kan undra hur många som finns kvar?

#2
Leif.Hurtig
2019-12-06 11:16

Lite ljug var det nog med 34-hästarsmotorn.
32 hk SAE var det i 850 cc-motorn i Super, den motor som vi fick som standard i Sverige fr o m 63 års modell även i vanliga 4L, så i Sverige var det ingen skillnad på motorerna i 4L och 4 Super. Inte heller på Parisienne.
34 hk DIN fick R4 först på 1971 års modell i Sverige och Tyskland. Då fick vi och Tyskland motorn från Renault 6, eftersom vi till 71 års modell fick Renault 6 TL med femlagrade 1108cc motorn på 47 hk i stället för vanliga R6 med trelagrade 850-kubikaren med "Doffe Gordini"-effekten 38 hk SAE eller 34 hk DIN (Doffe Gordini hade 40 hk SAE, men SAE-normen ändrades 1967, så då blev officiella effekten 38 hk SAE istf 40.
R4s effekt sjönk därför på 67 års modell från 32 hk SAE till 30, men DIN-effekten var fortsatt 27 hk.
Skotskrutig mörkgrön svensk 4 Parisienne av 68 års modell finns på tidningsbilder i Teknikens Värld och Se från 1968 i ett test om Sveriges billigaste bil att äga. Men om det bara var en enda 68 Parisienne eller flera som togs till Sverige då, vet jag inte.
Några svarta 4 Parisienne av äldre årgångar fanns i Stockholm, bland annat en med den dyra specalgrillen som såldes som tillbehör till gamla huven. En Parisienne med lilla grillen och korgflätningarna hamnade på Sollentuna Bildemontering i mitten av 70-talet.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.