Nästa artikel
Slutkört för Ford Fiesta – här är läsarnas bästa minnen
Reportage

Slutkört för Ford Fiesta – här är läsarnas bästa minnen

Publicerad 4 januari 2023
Kommentarerna var många när nyheten om slutet för Fiesta nådde våra läsare.

Nyligen kom budet från Ford att Fiesta går ur produktion under nästa år; komponentbrist är ett skäl, som gör det mer lönsamt att bygga större och lyxigare fordon för bilföretaget. Dessutom ökar ständigt fokus på elektrifiering. Efterträdaren till Fiesta väntas bli en Puma som går just på el. När Fiesta lanserades i mitten av sjuttiotalet var det en storsatsning med ny fabrik i spanska Valencia och utökningar i produktionskapaciteten på många håll i Fords nät av fabriker. Erkände bildesignern Tom Tjaarda fick i uppdrag att rita den första Fiestan men nu, efter nära 50 år och sju generationer är det finito Fiesta.

Här är några röster från vår Facebooksida.

Hade en kompis med en slags sportmodell av Fiestan, svart med breddare och röda ränder och extraljus. Han gjorde inget annat än att fylla på olja och slipa rost. Tomas

Minns min silverfärgade -81 med röd stripe på sidorna Mycket pålitlig bil, fick bara stopp några gånger när brytarspetsarna gick av men de byttes vid vägkanten. Ett legendariskt slammer från ventilerna fick alltid min schäfer att vakna ur sin djupaste sömn: ”Nu är husse hemma!” Mattias

Lite gokartkänsla över den bilen. Höll på att hamna i diket med en. Ingen ABS och blixthalka. Min dåvarande tjej var med. Vi klarade oss precis… Josef

Synd att Fiesta nått vägs ände. En bra storsäljare när det begav sig. Biltypen är egentligen rätt för många hushåll. Är man singel eller mindre familj behöver man inte en större bil. Johan

Min första bil var en Fiesta -77. Lite undermotoriserad men med bra väghållning. Dock rostade den kopiöst... Jens

Brorsan hade en; blev påbackad vid en parkering, bara en liten, liten ”bomp” men bakhjulet vek sig och låg platt på backen. Nisse

Hade en ljusgul runt 1993, minns att komplett avgassystem kostade under 400 kr på reservdelsfirman: Han kollade två gånger så momsen var med! Uffe

Jag minns att den första modellen kunde stå och glödtända länge efter man stannat. Jerker

Haft en -77 och en -79. Den senare var en S, röd ”sportig” stripe på sidan, varvräknare och taklucka som kunde tiltas eller plockas ur helt. Inte helt optimalt att glömma sätta tillbaka den när man kom hem en sen kväll och det började regna på natten. Bevarade i ljust minne och jag ska inte ha en igen. Krister

Min första bil var en Fiesta från -83. Hemmamålad i kycklinggult (inte av mig) och alldeles, alldeles underbar. Per

Min mamma körde en blå. Glömmer aldrig när hon satte sig fast med bilen i en snödriva och klev av i klänning, strumpbyxor och lågskor... Jenny

Fick ta över en 1,1 L -81 av en kollega. Den dog efter två kvarter och var omöjlig att få igång igen, hustrun fick bogsera mig. Fick ordning på den och körde ett tag. Sålde till en annan kollega. Den bilen tog slut när kollegans dotter fick för sig att bogsera kompisens tunga Volvo: bakre delen av Fiestan blev kvar med Volvon vid vägkanten. Sami

Går att sammanfatta i ett ord: ROST! Bengt

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.