Nästa artikel
Sveriges största VW-samling på auktion
pålsboda volkswagenmuseum

Sveriges största VW-samling på auktion

Publicerad 16 maj 2018
Bengt Holmgren har bestämt sig. Efter att under flera år försökt hitta en köpare på hela hans fantastiska samling av främst luftkylda Volkswagen så ska de säljas en och en på auktion. I sommar är sista chansen att se museet i Pålsboda.

Det är en sådan där sak som går rasande fort att säga eller skriva. Men som tar flera decennier att målmedvetet bygga upp:

”En av världens mest genomarbetade samlingar av luftkylda folkvagnar”.

Vi snackar livsverk här. Om en gränslös kärlek till tysk folklig finmekanik. En vilja att visa och berätta. Och nu är allt till salu?

– Ja, säger Bengt Holmgren. Alla bilar ska säljas. Bil för bil. Auktionen hålls i höst.

20181305133917.jpg?itok=nCVwP77J

Totalt är det ett 60-tal bilar som går under klubban. Samlingen i Pålsboda innehåller ett exemplar av varje årsmodell av VW Typ 1 mellan 1948 och 1975. Bara det är nästan 30 bilar!

Och det rör sig nästan uteslutande om orörda originalbilar i ett rysligt gott skick. Några har nästan inga mil alls på mätaren. Andra har levt ett liv i perfekt skyddad miljö. Alla bär på sin historia. 

– Jag har alltid föredragit orenoverade originalbilar framför renoverade exemplar. I mina ögon borde en fin orörd bil vara värd åtminstone dubbelt så mycket som motsvarande renoverad, säger Bengt.

Men så är det inte alltid och man kan fråga sig varför. Visst kan den här utställningen åtminstone i teorin lätt återskapas med perfekt renoverade bilar. En fråga om pengar mer än något annat.

Men att bygga en samling med orenoverade bilar i det här skicket? Det kan ta flera år att få köpa bara en lågmilare av dess första ägare. En process som kräver viss matchning av personkemi, inte sällan en portion ödmjukhet men framför allt att ett förtroende byggs upp.

20181305134132.jpg?itok=5HIqKpyb

Även de mer udda modellerna i Volkswagens program har en plats i samlingen. Den brasilianska sportbilen SP2, den lite större Karmann Ghian, Typ 34, och en VW 411 från 1969 för att nämna några.

Och Bengt visar gärna trimmade och ombyggda exemplar. Här finns både ett mycket tidstypiskt limousinebygge från skiftet 80/90-tal, och en Beach Buggy. Allt ska bort. Vad blir billigast?

– De ombyggda bilarna naturligtvis, kanske den med frontparti i glasfiber från en Ford 40:a? säger Bengt. Eller den som är ombyggd för att likna en Porsche. 

Dyrast blir nog bilarna med delad bakruta. Men mycket är ju halvt omöjligt att värdera. VW 1500 Varianten som rullat 300 mil till exempel, vad ska man jämföra med? När såldes en bil som den senast?

En annan bil som kommer att röna mycket intresse är en av de absolut sist byggda VW Typ 1:orna, en 2003:a som först erbjöds det svenska kungahuset men som nu står här.

Missa inte att besöka Pålsboda Volkswagenmuseum i sommar – det är en chans som inte kommer tillbaka.

Läs hela artikeln av Jon Remmers i Klassiker 5/2018 – vi kommer dessutom att följa auktionen noga även framöver. Kanske läge att prenumerera!?

Länkar

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.