Nästa artikel
Ta den långa Saaben hem!
Reportage

Ta den långa Saaben hem!

Publicerad 2022-09-27 14:30 (uppdaterad 2022-09-30 15:20)
Längst och mest exklusiv! Saab 900 CD var den förlängda representationsvagnen från Saab. Nu är en av de få tillverkade bilarna till salu på auktion!

Uppdaterad 2022-09-30 med slutpris

Det var på våren 1981 som de första Saab 900 CD tillverkades av Saab Valmet i finska Nystad. Karossen var förlängd med 20 centimeter och det extra utrymmet var enbart till för baksätespassagerarnas bekvämlighet. De bakre dörrarna var förlängda och i utrustningen ingick fotpallar, läslampor, luftkonditionering, farthållare och solgardiner.

Nu har man chansen att känna sig som en direktör inom Wallenbergsfären och ha en egen Saab 900 CD. En av de 480 exemplar som ska ha tillverkats är till salu på internetauktion hos Bilweb Auctions. Det är en -83:a som har gått 13 700 mil. I sin annons skriver Bilweb Auctions: ”ställdes undan i en carport hemma hos ägaren i nordöstra Skåne hösten 2008. Sedan blev den stående här av åldersskäl. Bilen är hel och prydligt men har några rostangrepp i nederkanter ”.

Till en början såldes 900 CD enbart i Skandinavien men senare fanns den på flera marknader i Europa och även i en högerstyrd version. Saab 900 CD fanns även i en bepansrad version. De sista Saab 900 CD tillverkades som 1986 års modell.

Bilweb Auctions bedömer värdet på den här bilen till 35 000 – 50 000 kronor. Auktionen avslutas torsdagen den 29 september. Här är en länk till auktionen.

Uppdatering: Intresset för Lång-Saaben var enormt – klubbat pris blev 60 500 kronor! 

Saab Cars Magazine #8

Det här kan du bland annat läsa om:

Saab 99 Limousine
När Kung Carl XVI Gustaf skulle på långresa i USA levererade Saab en förlängd Saab 99 med automatlåda och extra mycket benutrymme. Mörkblå såklart. Den märkvärdiga bilen fick säkert en och annan amerikan att höja på ögonbrynen! Efter fullgjord tjänstgöring degraderades den snart till att bli en vardaglig skolskjuts. Den var på vippen att bli skrot när en Saabentusiast köpte den påbörjade en mödosam renovering. Nu är den klar … och vi ringde Kungen!

Inget för biljakter.
Tidernas snällaste polisbil måste vara Saab 95. Den saknar två dörrar och en del hästar under huven för att kunna ta upp jakten på buset. Men där bak trivs en schäferhund – och det var så den användes. Vi spanar in Polistekniska museets unika polisbil.

Saab+Scania= Sant
Så gick det till när lastbilar, stridsflyglan och personbilar hamnade under ett och samma varumärke. Turbon? Tacka Scanias ingenjörer för den!

Saabs förtrupp!
Innan ordinarie serieproduktion startade av Saab 92 i december 1949 gjordes en förserie på 20 vagnar. Vi djupdyker in i historien om varje exemplar. 92019 är vår projektbil – nu får en ny – sliten! – lack. Och 92007 provkör vi grundligt. Den som ägdes av formgivaren Sixten Sason.

Lågmilaren 900 Aero.
Vilken snackis den blev, en Saab 900 Aero med under 3 000 mil på mätaren. Det blev prisrekord, men innan auktionen var avslutat gjorde SCM en unik provkörning. Den sista turen?

Så köper du din Saab V4
Köpguiden till bussigaste bilen. Gå inte i fällorna som vi har gjort. Här är knepen, priserna, lusten. Allt om Saab V4!

Saab 99 EMS vs Volvo 140 GL
Det mest exotiska Sverige hade att erbjuda. Två vardagsbilar i gåbortkostym. Idag snudd på utrotade. Vi låter de svenska drömbilarna tampas ännu en gång!

Saab – made in Denmark!
Att Saab tillverkats i Finland vet de flesta, men Danmark? Jo. Under en kort period var det ekonomiskt mer smart att låta danskar göra jobbet. Unika bilder från en ganska stillsam bilfabrik!

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.