Nästa artikel
Tuffaste Volvon 140:n!
Reportage

Tuffaste Volvon 140:n!

Publicerad 19 januari 2023 (uppdaterad 19 januari 2023)
En av de mest extrema Volvo 142:orna byggdes av Volvos tävlingsavdelning 1972. Bilen skulle användas i de hårda ökentävlingarna Baja 500 och Baja 1000 i Mexiko.

Idén kom från Volvoåterförsäljare i Kalifornien och bilen byggdes av Volvo Competition Service i Göteborg. Karossen såg ut att vara original men dörrar, motorhuv och baklucka var i glasfiber för att få ner vikten. Samtidigt hade karossen förstärkts där det behövdes för att den skulle klara tävlingen i tuffa förhållanden i ökenlandskap. 

”Det är utan tvekan den mest förstärkta Volvo som någonsin tillverkats, sa chefen för Volvo Competition Service, Gunnar Andersson i ett pressmeddelande. Bromsledningarna hade dragits inne i karossen, avgasröret låg infällt i en särskild trumma och hjulupphängningen var förstärkt. 

Volvo 142:an kördes av svenskamerikanen Ole Andersson och hans co-driver Tim Errington. I Baja 1000 tog man hem en klasseger och placerade sig på en tiondeplats totalt vilket inte var dåligt med tanke på att det främst var fyrhjulsdrivna specialbyggen som kördes i tävlingen.

Volvo 140-serien - Klassikers samlarserie #7

HUNDRA PROCENT HUNDRAFYRTIO!
Den första moderna Volvon och en av de viktigaste modellerna i ­företagets historia. Nu har vi samlat Klassikers bästa artiklar om Volvos 140-serie i en specialutgåva som bara trycks i 1 000 exemplar och som endast säljs genom Klassiker – inte i vanliga tidningsbutiker!

Mycket nöje!


UR INNEHÅLLET:

Klassikerguiden Volvo 140
Vår första köpguide till serien. Fortfarande sågs 140 som vardagsbilar och vinkeln är tydlig. Stoppa bruksandet!  (Klassiker 5/2004

Svensson-cupen
Volvo Cup för standardbilar var öppen för alla och allt som krävdes för deltagande var egentligen en Volvo 140. (Klassiker 7/2009

Objekt 140-tillbehör
Vi samlar de mest eftertraktade tillbehören. Bling-bling från en nästan blingfri tid. (Klassiker 1/2010)

Volvo 140 – år för år!
Åtta årsmodeller samlade på ett ställe – först till sist. Så förändrades 140-serien.

Modellhyllan Volvo 140
Svensk bil tillverkad i både Danmark och Finland – vi ställer upp Volvo 140 på hyllan! (Klassiker 1/2010)

Klassikerguiden Volvo 140
Sju år har gått sedan förra guiden – nu är 140 en etablerad samlarbil. Men ändå lite bortglömd. Snygg, säker, prisvärd! (Klassiker 6/2011)

Volvo och Nordkorea
I Pyongyang rullar snurrigt många Volvo 144. Varför då? (Klassiker 4/2012)

Volvo 142 1971
Ulf hatar att svetsa rost – vilken tur att han träffade på Erik Thorsson. (Klassiker 5/2014)

Volvo 142 1973
En del menar att sjuttitrean är den optimala års­modellen. Håkan Jagendal håller med. (Klassiker 8/2012)

Renoveringen Volvo 142 GL 1972
Det var nära att det inte blev något men till slut gick Torbjörn i mål med renoveringen av dröm-Volvon! (Klassiker 9/2012)

Volvo 145 Polis 1973
En rakryggad tjänsteman i välstruken uniform. Vi rycker ut i stil. (Klassiker 6/2014)

Renoveringen Volvo 145 1968
Jan Olsson renoverar hellre befintliga delar än köper nytt. Bra blir det! (Klassiker 9/2014)

Lastbara 145 Express
Lev hårt och dö ung var ödet för de flesta 145 ­Express. Men det finns undantag. (Klassiker 1/2006)

Sverigeresan Volvo 142 GL 1972
Guld och manchester. Nervevat med stärkta kragar efter nedlagd motorväg. (Klassiker 7/2016)

Volvo 145 Express Unika skisser!
Volvo 145 Express skulle ta över efter nationalhjälten Duett. Inget lätt uppdrag. Vi har Volvos original­skisser! (Klassiker 3/2017)

Volvo 145 Express Servicebil
I Belgien skulle Volvos återförsäljare ha servicebilar i enhetlig färgställning. Vi vinkar in en överlevare som bara rullat 9 000 mil! (Klassiker 4/2018)

Artiklarna är publicerade mellan 2004 och 2018 och har inte förändrats. Det betyder att priser, tidsangivelser och andra uppgifter är de som gällde vid den första publiceringen.

 

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.