Säkerhetsbilen OSV 40 fick en broschyr på svenska, men att fråga om priset för bilen var ingen idé. Den var bara ett experiment.

Nästa artikel
Världens säkraste Opel
reportage

Världens säkraste Opel

Publicerad 24 januari 2018 (uppdaterad 25 januari 2018)

Säkerhetsbilen OSV 40 fick en broschyr på svenska, men att fråga om priset för bilen var ingen idé. Den var bara ett experiment.

På 1970-talet tävlade biltillverkarna om myndigheternas gunst genom att ta fram stora kolosser till säkerhetsbilar. Opel valde en annan väg och deras OSV 40 hade många smarta detaljer som senare skulle bli viktiga säkerhetskrav.
Ralph Naders bok ”Unsafe at any speed” som kom 1965 är känd för att ha tagit död på Chevrolet Corvair, men det handlade om så mycket mer. Den satte fingret på ett problem som vid den här tiden nått epidemiska nivåer. Trafikdöden var ett högst konkret samhällsproblem.

I det så kallade ESV-programmet samarbetade ett antal länder och biltillverkare. Man förband sig att  dela den teknik man utvecklade.

Ett sätt att föra utvecklingen framåt var att bygga säkerhetsexperimentbilar och dessa blev ofta enorma tingestar som inte bara var fula utan också i praktiken helt omöjliga att serietillverka.

Opels OSV 40 från 1974 var närmast ett undantag de groteskt stora säkerhetsexperimentbilarna. Den byggde på Kadett C och var ganska nära vad som var möjligt att sätta i produktion. Trots det klarade den en frontalkrock i 65 km/h. Den hade också flera detaljer som senare skulle bli viktiga säkerhetskrav.

Att säkerhetsbilar var viktigt på 1970-talet märks på att Opel gjorde sig besväret att trycka en broschyr på svenska för en bil som aldrig skulle säljas till någon kund!
 

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.