Bild
Nästa artikel
Willys enda sportbil

Willys enda sportbil

exotiskt

Willys förknippas normalt inte med sportbilar - utom i Brasilien.



 

 Willys do Brasil startades i San Bernardo 1952.
Man byggde först Jeepar på licens för att successivt övergå till att bygga bilar på inhemskt producerade delar.
År 1959 breddade man utbudet med att licenstillverka Renault Dauphine och via det kom även brasiliens första riktiga sportbil - Willys Interlagos till.
Interlagos var i princip en Alpine A108 med en Dauphinemotor bak. Den hade premiär 1961.

Willys enda sportbil

Karosserna gjordes i glasfiber och man hade tre karossalternativ - Berlineta, coupe och en cabriolet.

 

Willys enda sportbil

Coupén hade lite kortare tak, och cabrioleten hade ju inget tak alls.

Willys enda sportbil

Standardmotorn på 845cc kom med Gordinis hjälp att pressas upp till 70 hästkrafter. Detta satte bra fart på den cirka 550 kilo lätta bilen.

1966 tog Ford kontrollen över Wills do Brasil och resterande Willysprodukter bytte namn till Ford-Willys under en period - dock inte Interlagos som lades ned efter att 822 stycken hade byggts.
 
Namnet Interlagos kommer från Brasiliens berömda tävlingsbana i Sao Paolo med samma namn som invigdes redan 1940.
Den har en annan alpin koppling, namnet på orten är ursprungligen schweiziskt - Interlaken. Ett namn immigranter tog med sig därifrån en gång i tiden.
Den ursprungliga banan var nästan 8 kilometer lång och här har körts formel-1 mästerskap i omgångar sedan 1970.
Numera används den kortare slingan på 4,3 kilometer och banan bytte dessutom namn 1985 till Autódromo José Carlos Pace.

Taggar: Reportage, Willys

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.