Nästa artikel
Willys personbilar
comeback

Willys personbilar

Publicerad 31 augusti 2020 (uppdaterad 3 oktober 2020)
Willys - mest kända för Jeep hade en lång bakgrund i bilbranschen innan. På femtiotalet tog man upp personbilstillverkningen igen.
Willys historia går ända tillbaks till 1908 då John Willys köpte upp Overland Motor company. Därav komnamnet Willys-Overland. På 10-talet var Willys USA:s näst störste tillverkare efter Ford.
Så kom kriget och behovet av ett enkelt och ribust fordon, Willys vann upphandligen för tillverkningen av detta. Egentligen var det en kontruktion från Bantam, men dom hade inte möjlighet göra sin egen bil. Jeepen kom istället byggas av Willys och Ford. 

Efter kriget fortsatte den lilla Jeepens popularitet oförminskat, nu kom civila varianter och dessa köptes gärna in av förvaltningar, posten, service och underhållsentreprenörer och även privatpersoner.
Man breddade sortmentet med mer anpassade modeller, samt en stationsvagn och Jeepster - som kan sägas varit det första livsstilsfordonet.

Men några personbilar var dom ju inte, det var robusta och ganska grovt byggda grejer. Willys hade ju lång erfarenhet av personbilar från förr, så visst kunde man väl bygga en modern personbil också? 

1952 Kom Willys Aero - uppdelat i modellerna Aero-Lark, Wing, Ace och Eagle.  Det var en ganska attraktiv och kompakt bil, den mätte 480cm på längden.
I Aero-Lark satte man ensidventilssexa på 2,6 liter och 75 hästkrafter. De övriga modellerna fick den lite modernare Hurricanesexan med halvtopp och 90 hästkrafter.

 

Aero-Falcon 1953

Aero-Lark 1953

Det blev en bra start, första året gjordes hela 48845 Aeros.
För 1953 såg laguppställningen ut så här: Aero-Lark, Falcon, Ace och Eagle. Den senare var en snygg tvådörrars hardtop som såldes i hela 7018 exemplar. Totalt modelåret 1953 såldes 35128 Wilys Aero. På motorsidan ingen förändring.  Prismässigt låg Aeron i paritet med Ford.

Aero-Eagle De Luxe 1954

1954 fick Aeron lite större baklampor och ändrad instrumentbräda. Nu fick man också tillgång till en större motor, Kaisers 226" sexa blev tillgänglig då Kaiser-Frazer hade köpt upp Willys året innan. Joseph Frazer satt ju redan med i styrelsen sedan 1938, men avgick från uppdraget detta år. 
Men trots förändringarna och den nya motorn gick Willys Aero från att varit hyfsat säljande till total katastrof. 1954 lyckades man bara få sålt 9344 stycken.

Bernuda 1955

1955 kom och Aero fick hänga med ett litet tag till på nåder. Nu kallade man dom inte längre Aero, utan de två modellerna som fanns kvar fick heta Willys Custom och den finare hardtop coupén kallades nu Bermuda. 
Ett antal sedaner med namnet Willys Ace gjordes också, 659 stycken. Totalt för 1955 års modell blev sifffran 5985 stycken bilar.


 
Man hade dock så tidigt som 1953 tagit fram prototyp för hur 1956 års Willys skulle se ut, men den blev om intet.
Men Willys personbilar kom att dyka upp igen. För några år senare togs tråden upp i Brasilien.

 

Aero 2600, Brasilien 1960

Sedan 1954 hade man genom Kaiser motors försorg ett bolag i Brasilien med - Willys do Brasil i Saõ Bernado do Campo, Saõ Paolo.
Där var behovet för Jeeps vanliga modeller stort, men behovet av vanliga personbilar växte sig allt större. 
1960 började man bygga Willys Aero i Brasilien, i stort sett oförändad sedan 1955.  Men snart skulle det bli ändring på det. En ny Aero med modern kaross var redan på väg - ritad av ingen mindre än Brook Stevens.
 

Brook Stevens med prototypen till nya Willys Aero

Modellutbudet var nu mer avskalat, en fyrdörrars sedan med 2,6 liters Hurricanemotorn, det var vad man kunde välja på.

Willys do Brasil 1965

Willys Aero kom att sälja bra, och utbudet ökades med den lite lyxigare Itamaraty 1966, senare kom även göras en del Executivevarianter samt en limousine på den. Itamaraty hade riktiga träpaneler i rosenträ, läderklädsel, AM/FM radio och motorn upptrimmad till 132 hästar.
 

Willys Itamaraty 1966

1967 köpte Ford upp Willys rörelse i Brasilien, men fortsatte bygga Aero och Itamaraty en bit in på 1971. Från 1970 års modell kallade man dom Ford. 
Totalt gjordes det 116967 Aeros på de tio åren i Brasilien.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.