Bild
Nästa artikel

Jäktigt inför Skokloster

våra klassiker

Den stora höstträffen på Skokloster kräver mycket förberedelser – inte minst vad gäller vagnparken. En Panhard med specialkaross ska få motor, en Range Rover ska lackeras, en Renault 4 ska få ny klädsel och en Ford Fiesta ska eehhh... besiktigas. Frågan är om vi hinner.

Den 22 september närmar sig med stormsteg!

Det tar månader att planera en träff av den kaliber som Klassiker på Skokloster har utvecklats till och sista veckan är extra intensiv för vårt evenemangsteam – vi snackar rena fälttåget här!

Klassikers projektbilar och redaktionsvagnar – hur står det till med dem inför träffen då?

20191709142523.jpg?itok=dQ5VCJrL

Ja i trakterna kring Fjärdhundra arbetar i alla fall Per Westin intensivt med den senast presenterade projektbilen (se Klassiker 8/2019) – Gliving Special 1951. Aldrig hört talas om? Det är en röd sportvagn tillverkad i ett exemplar i Småland på 1950-talet. Byggherren Lennart Gliving baserade den på en Panhard X86 av 1951 års modell och karossen i plast formade han själv.

20191709142545.jpg?itok=z9XrOwCI

Bilen kördes sedan bara i tre år innan den ställdes undan. Nu har Claes Johansson köpt den och Panhardexperten Per Westin har tagit på sig uppgiften att få liv i mekaniken. Ska vi få lyssna till den luftkylda boxermotorn på Skokloster? Vi håller tummarna.

20191709142604.jpg?itok=k2Zceftw


I Borgstena där Verktygsboden har sitt showroom och visningsverkstad har det arbetats minst lika intensivt med Lord GNU – den Range Rover 1973 som vi började renovera i Klassiker 2/2018 och som läsarna kunnat följa sedan dess. Det renoverade och körbara chassiet visade vi upp på Skokloster förra året – sedan dess har vi koncentrerat oss på karossen.

20191709142630.jpg?itok=-LpAk7mY

Rostlagningsarbetet har som så ofta blivit mer omfattande än väntat – trots att vi fick tag i en riktigt frisk karosstomme från en reservdelsbil.
Mycket av tiden har gått åt till att förbättra tidigare lagningsarbeten men i veckan läggs det första lagret av Bahama Gold – den senapsgula originalkulören – på karosstommen. Kommer vi att hinna montera karossen på ramen? Mycket spännande!

20191709142736.jpg?itok=WOqm-eM0

I Klassikergaraget har vi ägnat oss mycket åt Hjulben – vår clementinfärgade Renault 4 som köptes i början av sommaren. Bland annat håller vi på med inredningen, vi ska snygga till i motorutrymmet montera stänkskydd – original förstås. Kom och titta hur vi lyckats och provsitt gärna – om det finns något att sitta på!

20191709142759.jpeg?itok=y5J_6T5V

Klassikers Fredrik Nyblad har Skokloster till ära plockat fram sin 80-talare – det är ju årets tema. Hans extremt välhållna Ford Fiesta av VIP-modell (skyport, stripes och ... ja det var nog allt) har fått stå inlåst hela sommaren och då hade ju besiktningen gått ut. Men det visade sig bara vara en formsak – rent protokoll och nu har han två bekymmerslösa år till framför sig.

Vad kommer du själv med och vad har du varit tvungen att fixa – eller har redan ordnat – innan träffen? Berätta gärna i kommentarsfältet!



 

Kommentarer

#1
Enar Bjellstad
2019-09-17 15:59

Jag kommer med min Ford Escort som jag renoverat hela vintern. Jag trodde att den var startklar men vid en kontroll nu på eftermiddagen såg jag att askkoppen sitter lite snett. Det var bara att rycka ut hela panelen och börja om från början.

#2
uno_liljedahl
2019-09-17 18:32

Kommer till Skokloster med Citroën CX -88. Rostlagades tidigare i år och står i garaget och duckar för regnskurarna. Hustru & möjligen också dottern filar på 80-tals stassen.

#3
Carl Legelius
2019-09-17 23:15

Om ni får till 80-talsstassen tycker jag att ni ska anmäla er till Concours de Charme! www.klassiker.nu/stil Välkomna! /Carl

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.