Nästa artikel
En GTI:s medelålderskris!
VW Scirocco

En GTI:s medelålderskris!

Publicerad 5 februari 2008 (uppdaterad 15 oktober 2013)
I september 2002 köpte jag en VW Scirocco som var målad i 5 nyanser
 av brunt. Motorn låg i bagaget och det mesta i motorrummet var isärplockat. Motorn hade haft lite lagerljud så tanken var att billigast möjligt få den körbar igen. Om det projektet spårade ur? Jo tjena...

Första vintern gick åt till att få bilen körbar och sommaren 2003 kördes den
en del och jag besökte även några banträffar och blev fast. Hösten 2003 revs hela bilen, underredsmassa skrapades bort, rost lagades, bur installerades och slutligen lackades bilen om.

2004 och 2005 kördes bilen som den var med mindre löpande uppdateringar. Genom Sciroccoforumet på www.vwvortex.com lärde jag känna en amerikansk tjej och en engelsk kille (Hi Kirsten & Andy!) som uppdaterade sina Sciroccosar med den mer moderna 1.8 20v turbomotorn från VW.  Jag tyckte dock det verkade dyrt och krångligt så min tanke var att bygga en 2.0 8v maskin, block och topp till den köptes men sen sket det sig, och det rejält. Som bruksbil skaffade jag 2005 en Passat kombi med 1.8t motorn och tanken på vad en sån motor skulle göra med 850 kg Scirocco var alldeles för lockande. Tidigare inköpt block och topp såldes och i december 2005 köptes en 1.8t motor från en krockad Audi A4. Under våren 2006 samlades fler delar och sista juli 2006 rullade Sciroccon sina sista mil med den gamla 1.6 110 hk's motorn och ställdes sedan av. Dagen efter så tömdes motorrummet och Operation 20v påbörjades.

Det skulle dröja tills november 2007 innan bilen startade med den nya motorn på plats. Planen är att efter besiktning som ombyggt fordon hos SFRO ska den rulla i trafik igen våren 2008...



Läs mer på http://www.desertwind.se

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.