Nästa artikel
Klassiker om Saabaffären i Rapport
Saabkrisen

Klassiker om Saabaffären i Rapport

Publicerad 25 november 2009 (uppdaterad 17 juni 2010)
When the going gets tough, the tough get going. Klassikers Claes Johansson kallades in när Saabs akuta krisläge skulle kommenteras.
Den havererade affären mellan Saab och Koenigsegg Group AB har orsakat en våg av kommentarer och spekulationer. De anställda fruktar sina jobb. Saab och Sverige håller andan. Kommer företaget att nu definitivt att förpassas in i bilhistorien?

Flera gånger har Saab varit nära utplåning. Med lika delar tur som skicklighet har företaget klarat sin existens tack vare nya modeller (i sista stund), ny teknik men framför allt nya ägare. Historiskt sett har vinståren varit få och försäljningen för liten. Kris har blivit ett uttnött ord i saabsammanhang.

Klassikers Claes Johansson har aldrig hymlat om sina känslor för märket. Claes är för evigt såld på Trollhättans underdog, som med små medel skapat fascinerande, roliga, vackra, konstiga, usla och obegripliga modeller.
På onsdagen medverkade Claes i SVT:s Rapport där han också luftade en favorit, sin maroonröda Saab 92b 1955. Turen slutade obehagligt nära kokpunkten, så som det ofta gör när man enbart har att lita till termosifonprincipen.

Se inslaget på Play Rapport genom att välja länken till höger!

Så här säger svarar Claes på Vi Bilägares enkät om Saabs framtid:

Varför gick det så här för Saab?

Omöjligt att säga just nu. Det behövs distans och analys. En väl spridd åsikt är att GM “dödade" Saab sakta men säkert. Visst, man odlade inte Saabs särart tillräckligt mycket, modellutbudet var hela tiden för klent, men utan GM hade Saab troligen inte funnits över huvud taget idag.

Men jag kände mig klart oroad när man i smyg tog bort den smarta progressiva hastighetsmätaren i Saab 9-5. Det var ett tydligt tecken på att man inte alls förstått vad Saab var för märke. 



Är detta slutet för Saab?

Som regelrätt biltillverkare, sannolikt ja. Saab kan säkert överleva och utvecklas i reducerad form. Som teknikkonsult eller komponenttillverkare. 



Var Koenigsegg ett realistiskt alternativ?

Nej. Det var en pojkdröm. Att bygga extrema bilar i extremt små serier har nästan inga beröringspunkter med industriell tillverkning i stor skala. 



Vad har Saab betytt för dig?

Väldigt, väldigt mycket. Jag älskar märket och dess tydliga särart redan från start. En underdog med en fascinerande mix av hemslöjd och spetskompetens. Mitt förhållande till de nyare modellerna är lite mer ljummet, men de prototyper och designidéer som visats upp de senaste åren har visat att man tänker rätt.


 

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.