Nästa artikel
Det var bättre förr?!
KLASSIKERKAMPEN

Det var bättre förr?!

Publicerad 14 maj 2010 (uppdaterad 17 oktober 2013)
Fredrik Nyblad sitter i sin projektbil i Klassikerkampen, Volvo 240 DL och blir svårt bakåtsträvande i sin syn på teknik. Nu hävdar han att en 240 är bättre än en modern bil.

Efter en helg då jag fått tillfälle att köra flera häftiga prestandabilar blev det förstås en stor omställning att återigen sätta sig bakom ratten på Volvo 240:n. Men det var ingen negativ upplevelse! Tvärtom blev jag återigen förvånad över den fantastiska vändradien som 240 har. Och det finns fler saker som jag faktiskt tycker är bättre på 240 än på många moderna bilar.

Men innan vi går in på det så tar vi brasklappen. Visst, det är svårt att säga emot miljömässiga och säkerhetsmässiga argument - även om Volvo 240 herrgårdsvagn så sent som 1991 vann ett pris för sin säkerhet.

Det som slagit mig är ändå vad som gått förlorat:

1. På många moderna bilar är fjädringen stenhård trots att användningsområdet är som familjebil och inte att klippa tider på Nürburgring. Att dessa familjebilar dessutom utrustats med två varv eltejp till däck hjälper inte komforten. I min 240 åker jag bekvämt på ballongdäck.

2. Tjocka stolpar kan förstås vara en del av det som gör en modern bil säker. Men i en del bilar som BMW X6 är det löjligt svårt att se bakåt. Inte blir det bättre av de moderna innerbackspeglarna som bländar ner automatiskt. Istället måste man ha backsensorer för att kunna göra den enklaste parkering. I min 240 ser jag utmärkt bakåt (fast ibland verkar jag slarva med att titta bakåt ändå...).

3. Framhjulsdrift kan ha många fördelar, men en klar nackdel som fortfarande inte gått att komma runt är den större styrradien än på många bakhulsdrivna bilar. Trots att jag inte har någon servo så går det lekande lätt att fickparkera. Så lätt att jag ibland får ett fånigt leende på läpparna. Också ett slags körglädje.

4. Moderna karossformer kan ibland göra det mycket svårt att avgöra var karossen slutar. Personligen irriterar jag mig ofta på franska bilar som har enorma vindrutor och sedan en starkt sluttande motorhuv. På en 240 finns det ingen som helst tvekan om var bilen slutar. Lådform regerar!

5. På en del moderna bilar kan bilägaren inte byta strålkastare själv utan det krävs ett verkstadsbesök. Min 240 är ytterst okomplicerad med förgasarmotor och så lite elektronik som möjligt. Dessutom har B230A-motorn gott om plats i motorutrymmet vilket förstås underlättar hempularservice. Eller hur Claes Johansson, hur var det med luftfiltret på din Saab 9000?

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.