Nästa artikel
Hjärtstillestånd
Våra klassiker

Hjärtstillestånd

Publicerad 19 november 2011 (uppdaterad 17 december 2013)
Ett oroväckande klonk fick Jon Remmers att fylla kundkorgen på den stora VW-sajten i USA. Nu väntar han på hårda paket.
Låt mig presentera en kär och mycket trofast vän. Hon har gått under många namn; Bucklan, Ägget, Kexet, och Exxon Valdez för att nämna några. Petnoga stavas namnet Volkswagen 1600 TL, där T:et står för Touring och L:et för Limousine. Efter snart tio år och 5 000 mil tillsammans kan jag intyga att det inte är en särskilt lämpad bil för touring, likheterna med limousiner kan också ifrågasättas. Men den har alltid fått mig att känna mig som en filmstjärna, och det är en egenskap jag håller högt.
 
När jag hittade bilen utanför Järvsö, var det nästan som på film. Under ett jättelass hö tittade den lite sömndrucket fram med det mest intagande leende jag sett. Vi klickade någonstans där och tre mänskliga förhållanden senare är det fortfarande ”vi”.
Rosten var tack och lov begränsad till två trösklar, fyra nya skärmar, lite i bottenplattan, lite i innerskärmarna fram, lite mer i bottenplattan, innerskärmarna bak och något mer som jag förträngt. Den som ägt en sådan här vagn vet att det är rätt okej. Med en ny lackering såg damen ut som ett fabriksfoto. Men under skalet var det 1967 rakt igenom.
 
Motorer går bra på arrogans var det någon som sade. Bucklans gick fram tills för två månader sedan. Då sade den auf Wiedersehen med ett olycksbådande klonk. Platsen var E22:an, riktning syd, i höjd med Odarslöv. Ridå. Det skånska slättlandskapet har aldrig tett sig så oändligt som där och då. I en igenimmad död bil, fullastad med stressade kulturarbetare, vid en mycket regnig vägkant.
 
Svåra beslut måste fattas. Antingen renovera den oljeindränkta magnesiumklumpen som sannolikt ruvade på en härdsmälta helt i par med Harrisburg -79 eller bygga nytt. Beslut fattades i nära samråd med bilen. Det ska bli en maskin byggd på helt nya delar. Samtidigt är det ett strålande tillfälle att åtgärda konstruktionsmissen som vi dragits med i alla år. Jag vet verkligen inte hur ingenjörerna tänkte i Wolfsburg, men 54 hästkrafter har alltid känts som ett hån mot karossens lyftegenskaper och den impulsiva väghållningen.
Från USA beställdes ett komplett motorkit innehållandes allt ifrån ett nytt motorblock till modernt lambdastyrt insprutningssystem. Med större cylindrar och längre slaglängd ökar motorvolymen från 1,6 till 2,1 liter. Antalet hästkrafter bör landa på – herrejösses – svindlande 150.
I skrivande stund guppar sex mycket tunga kartonger fram på Atlanten med slutdestination Sverige. Jag bygger motorer i sömnen och Bucklan har gått i vinteride.
 
Jon Remmers
VW 1600 TL -67
Ägare: Jon Remmers, reporter
Bra: Sex tunga lådor på väg.
Dåligt: Pengar färdas betydligt snabbare än motordelar över Atlanten.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.