Nästa artikel
Saab-Lancia var är du?
Utskrotningshotad

Saab-Lancia var är du?

Publicerad 15 mars 2012 (uppdaterad 17 december 2013)
Den skulle ta över efter Saab 96 och hade värme konstruerad av Erik Carlsson eller hur det nu var. Nu finns i alla fall nästan inga kvar.
Idag när Lancia Thema i själva verket är en Chrysler 300 som i själva verket är en Mercedes E-klass framstår bindestrecket mellan Saab och Lancia som höjden av ärlighet 1980.
Saab-Lancia, med modellnamnet 600, skulle fylla ut hålrummet efter Saab 96 i bilhallarna. På andra marknader hette den Delta.
Det såg lovande ut. Ingenjörer i nord och syd hade funnit varann och nu skulle allt bli bra. 600 var en skarpskuren snygging med omtalade vägegenskaper och smålyxiga finesser som inifrån ställbara backspeglar, intervalltorkare och ställbar ratt. Teknikens Värld gjorde sin plikt och testade den nya ”svensken” 5 000 mil på 114 dygn. Redan efter 172,9 mil började tanken att läcka. Hålet lagades av en finsk serviceman med tallbarrstvål. Sedan fortsatte det. Oljud i hastighetsmätaren, oren motorgång, obalans i hjulen, detaljer som skramlade loss, ojämn värme. Sju liter kylarvatten förbrukades utan något synbart läckage. Värdeminskningen var avsevärd – ”Du köper en Saab – men säljer en Lancia” löd en rubrik. ”Jag undrar hur den här bilen ser ut om tolv år?”, sade en biltestare.

 Vi vet nu. Av 6419 sålda finns bara 159 kvar men bara 12 av dessa var i trafik när vi kollade. Av den fyrhjulsdrivna värstingen Delta Integrale – som aldrig togs hit reguljärt – finns det fler i trafik, hela 31 stycken.

Claes Johansson

 
Utskrotningshotad

Hotad: Saab-Lancia 600 1980-86
Sålda: 6 419
Kvar i trafik: 12

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.