Nästa artikel
Motorbygget del 2
Jons Motorbygge

Motorbygget del 2

Publicerad 16 maj 2012
Jon Remmers bygger en helt ny jättestor motor till sin Volkswagen 1600 TL – hemma i lägenheten. Följ jobbet här på webben.

Motorsatsen

En folkamotor är väl en folkamotor? Knappast! Volkswagens luftkylda boxermotor måste vara en av historiens längst utvecklade motorkonstruktioner. Knappt någon enda pryttel från de första förkrigsmotorerna går att använda i en motor från sjuttiotalet. Vidare har en enorm eftermarknadsindustri fortsatt utveckla grundkonceptet in absurdum.

En av folkamotorns stora fördelar är att den är uppbyggd med lösa cylindrar – ungefär som en mopedmotor. Att gå upp i cylindervolym är inte svårare än att byta till större cylindrar. Går man upp i cylindervolym är steget inte långt till att montera en vevaxel med längre slaglängd.

Det har gått så långt att det idag går att bygga motorer med cylindervolymer hela vägen upp till 2,4 liter – utifrån delar som kan köpas över disk. Dessa motorer lämnar ofta en god bit över 200 hästkrafter utan turbomatning och racebensin. De första folkamotorerna lämnade omkring 20 hästkrafter…

Eftermarknaden är något oöverskådlig, så för mig föreföll det klokt att satsa på ett kit. Firman CB-Performance i USA sätter ihop flera motorsatser i varierande storlekar. Mitt val föll på en sats med kombinationen 82 mm slaglängd och 90,5 mm cylinderdiameter.

Det ger 2110 kubikcentimeters cylindervolym och verkar vara allmänt accepterat som den ungefärliga maxgränsen för hur stor en motor kan byggas utan att allt för stort avkall görs på livslängd och driftsäkerhet. Det innebär också att förhållandet mellan slaglängd och cylinderdiameter hamnar i närheten av det i en original 1600-motor. Tillsammans med en relativt mild kamaxel ska det ge en motorkaraktär med någorlunda jämnt effektuttag över hela varvtalsregistret.

Till motorsatsen valdes ett digitalt insprutningssystem. Efter att tidigare ha lagt ut en smärre förmögenhet på munstycken till Weber-förgasare ville jag testa något nytt. Bränsleinsprutning ger också en mängd fördelar.

I grova drag fungerar systemet på så vis att en lambdasond i avgassystemet mäter syrenivån i avgaserna. Har man koll på mängden syre som blir över när motorn förbränt bensinen kan man också med hjälp av andra givare i systemet räkna sig fram till hur mycket mer eller mindre bensin motorn behöver för att uppnå optimal förbränning. Det hela sköts av systemets datahjärna, men man kan även själv gå in i systemet och göra nödvändiga korrigeringar med en vanlig laptop. Rörigt? Det blir mer logiskt längre fram – jag lovar.


Text och Foto Jon Remmers
 

Paketfrossa i lägenheten. En motor består av många delar. Hur ska allt få plats?

Självfallet är det helt omöjligt att hålla sig ifrån en liten provmontering. Trottelhus, insugningsrör, topplock.

Datahjärnan döptes omgående till Hal, efter den kusligt allvetande och allseende centraldatorn ombord på rymdfarkosten i filmen 2001 – ett rymdäventyr.

Spagettisystemet som hör till insprutningssystemet. Allting rimligt och logiskt? Nästan.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.