Nästa artikel
Volvo 264: Återvänd pensionär
P-märkt

Volvo 264: Återvänd pensionär

Publicerad 16 oktober 2012 (uppdaterad 16 oktober 2012)
Wee-oo, wee-oo, wee-oo! Bilspanaren rycker ut med blåljusen påslagna!

Robin från Stockholm har tidigare bidragit till ett av bloggens populäraste inlägg, nämligen det om Postkadetten. Under en promenad i Tallkrogen fann han ytterligare ett högt specialbygge från förr, en pensionerad Volvoambulans. Jag har tidigare skrivit ett inlägg med två andra Volvopensionärer.

Bilen är Volvo 264 från 1979. Firman som tillverkat den, jag vet inte vilken, har alltså inte utgått från kombimodellen 265. Notera att den har den typ av fälgar som brukar kallas just för ambulansfälgar! Transportstyrelsen avslöjar att den faktiskt är privatimporterad till Sverige 2009, varifrån är svårt att säga. Det är ju kul att få se en gammal ambulans, men det måste ju vara ovanligt att importera en, åtminstone en som "bara" är ett smårostigt bruksskick. 

Och det här med att gamla ambulanser brukade ha svart motorhuv? Vad är grejen med det? skriver Robin i mailet han skickade till mig. Tanken med detta var att en mattsvart motorhuv inte får solens strålar att reflekteras som mot en blank yta med följden att föraren riskerades att bländas. En säkerhetsåtgärd med andra ord. Tilltaget att lacka motorhuven svart var också populärt på rallybilar förr. Fast mest såg det ju tufft ut.

Annat som Transportstyrelsen avslöjar är att den är lastbilsregistrerad och att motoreffekten är 81 kW, så det verkar som V6:an (kallad B27) under huven är bytt mot en beskedligare motor, gissningsvis en fyrcylindrig B21. Att motorn är utbytt är inte en ovanlig åtgärd i Volvo 260-serien då V6:an, den så kallade PRV-motorn (eller Duovrin V6) som utvecklades av Peugeot, Renault och Volvo på sjuttiotalet, hade problem med bland annat dåliga oljetätningar. Trots detta har motorn använts, i lite olika utföranden, i ett otal bilmärken och modeller. Några exempel förutom Volvo 264 är Renault 30, Peugeot 604, Lancia Thema, Talbot Tagora, MVS Venturi och DeLorean DMC-12. En inte så pjåkig blandning med tanke på motorns rykte!

 

/Tomas Åström

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.