Nästa artikel
Sällsynt La Salle
Import

Sällsynt La Salle

Publicerad 26 april 2013 (uppdaterad 26 april 2013)
La Salle är ett märke som många kanske inte vet så mycket om idag, och det är inte ofta man ser någon sådan i Sverige

PÅ Backamomarknaden, www.klassiker.nu/traffreportage/bilder-fran-backamo dök det upp en speciell bil som är värd att presentera närmare, en La Salle från 1940 och den kom till Sverige för drygt ett år sedan.

 

La SAlle startades som ett syskonmärke till Cadillac 1927, ett bland många sådana bilmärken som uppstod vid denna tid som ett slags budgetmärken till de större etablerade. Dessa blev sällan långlivade, ett av de som klarade sig bäst var just La Salle, som gjordes fram till 1940. Och det är just en cabriolet av 1940 års modell som nyss har kommit in. Detta är en series 52, som även kalldes Special eller Torpedo style i annonserna. Karossen skiljde sig mycket från standardserien som hette 50. Series 52 hade en mer rundad kaross utan sidolist eller fotsteg, och dessutom en låg flack vindruta, dessa introducerades halvvägs in på modellåret.  425 sådana här Torpedo cabrioleter gjordes så det här är en sällsynt modell, totalt gjordes runt 24000 La Salles för finalåret 1940.

 

Det här är en mycket speciell bil, och det skall bli spännande att se vad som kommer hända med La Sallen i framtiden för den lyckliga ägaren är lite speciell han också, det är ingen mindre än Kent Vikmo som även lystrar till namnet Jack Baymoore på scen. Drvinade dels i ett av sveriges främsta rockabillyband, och det bakom träffen A-bombers old style weekend som hålls i Uddevallatrakten varje år

Interiör i stram art deco.

La Salle 1941 prototyp som inte kom att bli.

Kent Vikmo aka Jack Baymoore, ägare av Sveriges enda 1940 La Salle cabriolet.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.