Nästa artikel
Grattis AMC Gremlin!
Dagens namnsdagsbil

Grattis AMC Gremlin!

Publicerad 10 oktober 2009 (uppdaterad 12 november 2013)
Varje dag firar Klassiker ett nytt namnsdagsbarn i bilvärlden. I dag när Harry och Harriet gratuleras, påminner vi om Gremlin!

Det engelska ordet gremlin betecknar ett ondskefullt litet troll som ställer till med fel och krångel i motorer och annan mekanik, ungefär som buggar i datorer.

Att kalla en bil för Gremlin borde vara att utmana ödet men det hindrade inte American Motors.

AMC Gremlin var en säregen skapelse som först inte alls togs på allvar, särskilt som den introducerades den 1 april 1970. Den hade skapats genom att korta hjulbas och bakre överhäng på kompaktbilen Hornet.

Resultatet blev en bil av ungefär samma längd som en VW men med ett minimalt baksäte och en gigantisk motorhuv.

Gremlin lanserades som USA:s första sub-compact och förekom Ford Pinto och Chevrolet Vega som skulle debutera ett halvår senare, vilket naturligtvis AMC visste.

Kanske namnet Gremlin rent av valdes för reta giganterna GM och Ford men försäljningen av Gremlin kom igång på allvar först när segmentet sub-compact blivit etablerat av att Vega och Pinto kom in på scenen.

Till och med dörrarna var Gremlin identisk med Hornet och erbjöds med samma motortyper, sexor på 199, 232 respektive 258 CID men från 1972 också med AMC:s V8 på 304 CID. 

Konkurrenterna från GM och Ford hade fyror och att Gremlin hade så stora motorer blev ett handikapp när den första energikrisen satte in 1973.

Först under modellens två sista år, 1977 och 1978, kunde AMC erbjuda en fyra och det var en tvåliters motor som köptes från Audi i Tyskland. Den motorn fanns också i VW:s transportbilar och i Porsche 924 och har inte det bästa rykte för vibrationsfri gång.

AMC använde därför mycket mjuka motorfästen och Gremlinägarna förskräcktes när de öppnade huven och såg hur motorn hoppade och skakade på tomgång.

Med lång motorhuv och kort kupé var proportionerna minst sagt udda. Frågan är vilken som underligast, Gremlin eller dess efterföljare Pacer.

V8:an på fem liter var nedtrimmad till 112 bhp så det fanns utrymme för effektökning - innan avgiftningen satte in hade motorn i andra modeller utvecklat 210 bhp.

Gremlin var 1976 etablerad som en livsstilsbil för unga människor. I samarbete med jeansmärket Levi's fanns ett utrustningspaket med samma namn som innebar klädsel i blå denim.

En ny grill kostades på inför modellåret 1977. Gremlin letade sig också till Sverige och överlevare är idag eftersökta av dem som vill ha något ovanligt.

Denna 77:a har det populära X package som bestod av falska mag wheels, stripes, bucket seats, rails, spoiler etc. Den har också denimklädsel och den fyrcylindriga Audimotorn på 88 SAE netto. Sista året för Gremlin var 1978 och då gick den parallellt med Pacer.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.