Nästa artikel
Grattis Chrysler Airflow!
Dagens namnsdagsbil

Grattis Chrysler Airflow!

Publicerad 26 juli 2009 (uppdaterad 30 augusti 2018)
Varje dag firar vi ett nytt bilnamn i Klassikerkalendern. I dag när Jesper har namnsdag vill vi gärna fira Airflow.

Airflow, "luftflöde", ett passande namn på den futuristiska
vagn Chrysler presenterade för en häpen och motsträvig publik. Aldrig hade man
sett något så modernt i bilväg.

Chrysler hade i samarbete med Orville Wright utfört vindtunnelprov
med modeller av Airflow sedan 1930, i syfte att ta fram en så effektiv kaross
som möjligt mot fartvindens påverkan.

Som bilar såg ut på den tiden med en låda - taket - på en
annan låda - karossen - påverkades aerodynamiken särskilt negativt. Detta ville
Chrysler revolutionera.

Chrysler flyttade även fram motorn över framvagnen - mot den
traditionella placeringen bakom denna - och bilens bakpassagerare fick plats
framför bakaxeln i stället för över denna. Detta förfaringssätt medförde
betydligt bättre vägegenskaper.






















 

Fronten hade en mjuk rundning där alla andra bilar var
kantigt upprätta och framlyktorna hade byggts in i fronten. Vindrutan var
V-formad och karossen helt av stål när övriga tillverkare fortfarande använde
mycket trä till sina.

Den avancerade utformningen skapade problem då den krävde
nya svetsmetoder. Flera tusen av de första exemplaren hade allvarliga brister
där det ofta hände att bilarnas motorer lossnade.

Ifrån starten1934 hade Chrysler svårt att inplantera den nya
bilens, för tiden udda utseende, i allmänhetens medvetande. Det var alltså inte
enbart de stora produktionsproblemen i början som drog ner försäljningen, folk
var särskilt konservativa när det gällde bilar.

Parallellt med Chrysler Airflow såldes en nästan identisk version
av syskonmärket De Soto. 1935 sjönk försäljningen under 8000 ex. Chryslerkoncernen
plågades.

Airflow hade sålts som både tvådörrars kupé och fyradörrars
sedan under 1934-35 men nu fanns endast sedanen kvar. 1937 lades Airflow ner.
Endast tre bilar av 1934-års modell är kända och de flesta verkar ha skrotats
ut. Synd kan man tycka idag.

Med sin PV 36 "Carioca" kopierade Volvo nästan rätt av
Chrysler Airflow, en bil som heller aldrig slog bland de breda lagren. Även
Toyota försökte sig på strömlinjeformen med AA från 1936, också den en trogen
kopia av Airflow som inte sålde.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Reklamslogan från 1934 som lyder; "Uppsök din Chryslerförsäljare och var med om din första riktiga biltur".

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.