Nästa artikel
Grattis Daf Daffodil!
Dagens namnsdagsbil

Grattis Daf Daffodil!

Publicerad 7 augusti 2009 (uppdaterad 12 november 2013)
Varje dag firar vi ett nytt modellnamn i Klassikerkalendern. Idag när Dennis och Denise får blommor vill vi uppmärksamma Daffodil!

Det var en stor liten nyhet som avtäcktes på bilsalongen i Amsterdam i februari 1958: En flärdfull småbil med en helt ny typ av automatlåda - dessutom konstruerad och tillverkad i Holland! Mer än 4 000 kunder nappade redan under utställningsdagarna och tecknade sig för ett exemplar av nya Daf 600.

Hub van Doorne, en av grundarna och ägarna av lastbilstillverkaren Daf, älskade enligt legenden automatlådan i sin Buick. Samtidigt såg han vilket sug det fanns efter små, billiga familjebilar i Europa efter kriget. Varför inte konstruera en liten bil med automat? En riktig automatlåda skulle bli för tung och dyr men van Doornes idé med remdrift och variabel utväxling kanske skulle funka?

Utvecklingsarbetet påbörjades 1955 och en Lloyd LP400 användes som "mula" för den nya transmissionen samtidigt som W. Van den Brink filade på designen av den nya lilla fyrsitsiga bilen.

I september 1956 var den första prototypen klar och 1957 påbörjades produktionen av förseriebilar. Våren 1959 startade serieproduktionen - allt hade verkligen gått på rekordtid.

Med tvåcylindrig luftkyld boxermotor på 590 kubik och 22 hk var inte Daf 600 den snabbaste bilen på marknaden. Men den var lättkörd som få. Växelspaken hade bara tre lägen, framåt, bakåt och neutral - superenkelt.

Från början fanns två utföranden: Standaard och Luxe, den förra var så sparsmakat utrustad att nästan ingen valde den. Med tvåfärgslackering, kromade stötfångare och vita däcksidor blev det ju så mycket roligare.

I september 1961 presenterades 750-modellen. Den var i princip identisk med 600:an men hade begåvats med 30 hk stark version av den ursprungliga boxermotorn. Toppfarten kunde därmed pressas över den magiska 100-gränsen, från 90 till 110 km/h!

Lyxversionen av 750 fick namnet Daffodil - påsklilja på engelska. Den hade en lite argare grill, större bakljus och lite annan inredning men samma motor som 750-modellen.

Daffodil-versionen sålde bättre än den enklare 750 som snart lades ned medan Daffodil som namn levde kvar till 1967 då Daf 33 ersatte modellen.

Daffodil fick en mildare facelift till 1963, bakom arbetet låg italienaren Giovanni Michelotti.

Till 1965 var det dags igen för en facelift, återigen var det Michelotti som fixade linjerna. Han skulle sedan fortsätta arbeta med Daf fram till Volvos övertagande i mitten av 1970-talet.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.