Nästa artikel
Grattis Corsair!
Dagens namnsdagsbil

Grattis Corsair!

Publicerad 4 juli 2009 (uppdaterad 12 november 2013)
Varje dag firar vi ett nytt bilnamn i Klassikerkalendern. I dag när Ulrika och Ulla har namnsdag vill vi naturligtvis uppmärksamma Corsair!

Corsair betecknar ett piratskepp och benämningen har förekommit som modellnamn hos tre olika bilmärken. Fört två av dessa, Henry J och Edsel, blev Corsair direkta misslyckanden medan den tredje, Ford Corsair, inte precis blev en vrålsuccé men fick ändå en nisch på sin hemmamarknad.

Henry J var en för amerikanska förhållanden liten bil som såldes 1950-1954 av Kaiser-Frazer Corporation. Den fanns både med sexa och fyra och var mycket enkel i utförandet. Corsair de Luxe var lyxmodellen som till och med hade koffertlucka!

Med det nya märket Edsel skulle Ford Motor Company 1958 öka sitt utbud i det lukrativa mellanprissegmentet där man dittills enbart haft Mercury. Det gick inte så bra, Edsel lades ner redan i början av sitt tredje modellår vilket var 1960. På bilden en Corsair av Edsels första årsmodell 1958. Med grundkaross delad med Mercury var Corsair nummer två på rangskalan efter Citation. De mindre Ranger och Pacer delade kaross med Ford.

I Edsels förenklade utbud modellåret 1959 blev Corsair toppmodellen. Formspråket med den kontroversiella grillen gick igen men karosserna var i grunden desamma som Fords.

Ford Corsair var en mellanklassbil tillverkad i England åren 1963 -1970. Den byggdes på samma bottenplatta som Cortina Mark 1 men hade längre hjulbas. Formgivningen var inspirerad av Ford Thunderbird 1961. Motorbestyckningen var 1,5 liters fyror ur motorfamiljen Kent i standard- eller GT-utförande. I England såldes de flesta Corsair med fyra dörrar, men i Sverige med två dörrar.

För att öka avståndet till den enklare Cortina försågs Ford Corsair från 1966 med V4-motorer. De var nykonstruerade i England och hade märkligt nog inget gemensamt med de V4:or som tyska Ford redan tillverkade. Corsairs V4:or fanns i 1,7- och 2-ltersutförande och var ganska råa i gången.

Med 2000E uppgraderades Ford Corsair 1967 till det som i tjänstebilarnas hemland England kallades executive class. Med vinyltak, bucket seats och träpanel samt med mindre krom såg 2000E riktigt lyxig ut. V4:an på två liter var med hjälp av en Weberförgasare uppskrämd till 97 hk.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.