Nästa artikel
Grattis Elite!
Dagens namnsdagsbil

Grattis Elite!

Publicerad 30 juni 2009 (uppdaterad 30 augusti 2018)
Varje dag firar vi ett nytt bilnamn i Klassikerkalendern. I dag när Elof och Leif har namnsdag vill vi även uppmärksamma Elite!

Elite som modellnamn har använts både av Lotus, Ford och Moskvitch.

Lotus var först ut med namnet på London Motor Show vid Earls Court presenterade de hösten 1957 Type 14 Elite. Det var en tvåsitsig touringvagn som tack vare sin lätta glasfiberkaross och ärtiga Coventry Climax-motor helt i aluminium var extremt snabb för sin tid. Den byggde i mycket på samtida racingteknik och var i princip en tävlingsbil godkänd för gatan. Karossen var ritad av Peter Kirwan-Taylor och hade exceptionellt lågt luftmotstånd, Cd 0.29!

Liksom alla samtida Lotus fanns Elite att köpa som byggsats, då slapp man i England landets motsvarighet till moms. Den avancerade och bitvis veka karosskonstruktionen gjorde Elite till en mycket krävande bil att äga och med tiden att renovera. Produktionen kom igång 1958 därpå och totalt byggdes ett tusental exemplar fram till 1963.

11 år senare kom nästa Lotus Elite. Som märkestraditionen bjöd var karossen av glasfiber men annars bröt denna Elite rejält mot övriga Lotusmodeller, den var nämligen en fyrsitsig halvkombi!

Servostyrning, luftkonditionering och med tiden även automatlåda fanns som tillval - allt för att locka nya kunder. Det var den första Lotusbilen att förses med företagets raka fyrcylindriga motor med 16 ventiler och dubbla överliggande kamaxlar som utvecklats till Jensen-Healey.

Moskvitch 408 tillverkades mellan 1964 och 1976 och var en stabil vagn med design åt det italienska hållet. Den såldes under olika namn på olika marknader, i Norge hette den Carat och i Sverige och Finland Elite.

Moskvitch Elite GT hade 85 hästkrafter och gav enligt reklamen från importören Matreco "…blixtsnabb acceleration och maxfarten kan hållas på topp vid långkörningar."

Ford Elite var en kortlivad variant på Ford Torino, en mid-size coupé som konkurrerade med Chevrolet Monte-Carlo och Chrysler Cordoba. Modellen byggdes mellan 1974 och 1976 men sålde ganska bra under sin korta tid på jorden.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.