Nästa artikel
Grattis AMC Javelin!
Dagens namnsdagsbil

Grattis AMC Javelin!

Publicerad 31 juli 2009 (uppdaterad 30 augusti 2018)
Varje dag firar vi ett nytt bilnamn i Klassikerkalendern. I dag när Helena och Elin har namnsdag vill vi gärna fira Javelin.

Javelin är en form av kastspjut, ett namn som förekommit på
flygplan men också som modellnamn hos bilmärkena Jowett och AMC, båda nu
avsomnade.
 

Jowett var en liten bilfabrik i Yorkshire med ganska egna lösningar. Som de flesta engelska märken hade Jowett tjänat pengar under kriget på rustningsproduktion och dessa satsades nu på en helt ny och avancerad bil, Javelin. Den visades i maj 1947 och hade en boxermotor i aluminium på 50 hk. Karossen var självbärande och det var torsionsfjädring runt om.

Javelins låga fastbackkaross hade ritats av Gerald Palmer, överlockad från Nuffield dit han sedan gick tillbaka för att designa M.G. Magnette Z. När han jobbade med Javelin verkar han ha varit inspirerad av 1930-talets Lincoln-Zephyr.

Same stable var underskriften på denna annonsbild från 1952 som visar Jowetts alla modeller; skåpbilen Bradford samt Jowett Javelin och Jowett Jupiter ( se namnsdagsbilar 29 juni!) Två år senare ställde Jowett in all produktion därför att dess leverantör av karosseridelar hade köpts upp av Ford.

AMC med Rambler som huvudprodukt var inte precis känd för sportighet men 1968 kom Javelin för att ta upp kampen med Mustang och Camaro. Det blev den succé som AMC så väl behövde. Liksom konkurrenterna fanns den med allt från mild sexa till vild V8. För formen svarade AMC's designchef Dick Teague.

Denna och förra bilden visar toppmodellen AMC Javelin SST av 1969 års modell. Formgivningen var lyckad. De små överhängena accentuerade hjulbasen och bilen såg lång och låg ut. Det fanns också en tvåsitsig variant på kort hjulbas som hette AMX. Den satte 106 hastighetsrekord under ledning av Craig Breedlove som då höll världsrekordet i hastighet på land.

Den första smäckra AMC Javelin ersattes 1971 av en helt ny modell med de svulstiga former som låg i tiden; även Mustang blev större och rundare i formen.
AMX var nu reducerad till ett dekorpaket på samma hjulbas, men den nya Javelin sålde sämre än första upplagan och 1974 blev sista året.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.