Nästa artikel
Grattis Vitesse!
Dagens namnsdagsbil

Grattis Vitesse!

Publicerad 29 december 2009 (uppdaterad 29 januari 2015)
I dag när Natalia och Natalie har namnsdag passar vi även på att fira Vitesse.

Vitesse är det franska ordet för hastighet men det är två engelska bilmärken som använt namnet på sina snabbare modeller.

Vi har också hittat en fransk bil som kallats Vitesse och då handlar det om en Renault som egentligen inte finns ännu.

Triumph var på 1930-talet en liten fristående tillverkare av sportiga bilar i den övre mellanklass där också märken som Riley och SS-Jaguar fanns. Vitesse var från början en effektstarkare version av modellen Gloria men blev från 1937 en självständig modellserie med nya egenutvecklade toppventilmotorer. Bilden visar en Vitesse 1937 med 2-liters sexa. Triumphfabriken i Coventry blev totalt utbombad under kriget. De bilar av märket Triumph som sedan tillverkades av Standard, som 1944 köpte namnet Triumph, hade därför inte något alls gemensamt med förkrigsmodellerna.

Renault Vitesse är en intressant framtidsstudie som istället för reservhjul är utrustad med en trampcykel. Bra att ha i de allt flera bilfria zonerna. Meningen är bilen skall drivas av bränsleceller och köra på automatiserade vägar. Föraren skall i princip inte behöva göra någonting.

Med en rysning lämnar vi framtiden och återvänder till flydda tider, närmare bestämt till 1962. Då återupplivades namnet Vitesse på en bil som skapades genom att baxa in en rak sexa på 1,6 liter och 70 hk i den något bräckliga småbilen Triumph Herald. En muskelbil enligt samma recept som den samtida Pontiac GTO fast i mindre skala.

Triumph Vitesse fanns både som saloon och convertible men till skillnad från Herald inte också som kombi eller coupé. Redan Triumphs små fyror var kända för mjuk och smidig gång och den sexcylindriga versionen var ännu mer harmonisk.

Vitesse var den billigaste sexcylindriga bilen på den engelska marknaden. Ett naturligt steg togs 1966 då Vitesse fick samma tvåliters motor som den större Triumph 2000. I Vitesse gav motorn först 95 hk. I samband med ny bakvagnsupphängning 1968 höjdes effekten till 104 hk. Det räckte till en toppfart närmare 170 km/h och acc 0-100 på runt 11 sekunder - bättre än många samtida sportbilar. Vitesse tillverkades till 1971.

Vitesse var den sportigaste versionen av den modellserie av Rover som är känd under internkoden SD1. V8:an i lättmetall gav 190 hk och Vitesse fanns 1982-1986 och bara med manuell låda. De obligatoriska 80-talsdekalerna var mycket diskreta för Rover var ju som broschyrtexten säger ett märke av god börd. Den aggressiva texten Move over etc i öppningsbilden får väl anses vara ett olycksfall i arbetet.

Rovers 800-serie var en av de modeller som togs fram i samarbete med Honda. Den fanns också som sportig Vitesse. Den hade en V6-motor som de första tio åren var en utveckling av en Hondakonstruktion men som 1996 ersattes av Rovers nyutvecklade KV6. En underskattad bil som tillverkades 1986- 1998.

Superkaxig annons!

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.