Nästa artikel
Grattis Delta!
Dagens namnsdagsbil

Grattis Delta!

Publicerad 11 december 2009 (uppdaterad 12 november 2013)
I dag har Daniel och Daniela namnsdag. Enligt Klassikerkalendern gäller tårta fram för Delta, Oldsmobile Delta 88 och Lancia Delta.

Delta är den fjärde bokstaven i det grekiska alfabetet och den har använts av två biltillverkare som modellnamn, Oldsmobile och Lancia.

Oldsmobiles 88-serie lanserades 1949 mellan de existerande serierna 76 och 98 och hade den nya V8-motorn, döpt till Rocket under huven. Beroende på utrustningsnivå fick 88 olika tillnamn som Delmont, Dynamic, Jetstar och Starfire. 1965 kom Delta 88, en Dynamic med mer utrustning. Här ser vi en -66:a.

1969 blev Delta 88 basmodellen i modellprogrammet, detta är 1970 års modell.

1971 fick alla GM:s fullsizebilar en ny kaross. Nu fanns Delta 88, Delta 88 Custom och Delta 88 Royale. Detta är en -72:a.

1977 skalades Delta 88 tillsammans med sina syskon i den amerikanska GM-familjen ned och formgivningen blev stramare. Detta är 88 Delta Royale 1978.

1986 flyttades Delta-namnet till en mindre, framhjulsdriven modellserie som byggdes på GM:s H-plattform. Här har vi en tvådörrars -87:a. Namnet Delta försvann 1988 ur 88-programmet. Nu hette bilen Eighty Eight och fortsatte byggas till 1999.

Lancia har ofta använt grekiska bokstäver som modellnamn. Delta som presenterades på Frankfurtsalongen hösten 1979 var en golfklassare som delade mekanik med Fiat Ritmo. Karossen var ritad av ItalDesign och Saab var involverade i vissa delar av utvecklingen, bland annat värmesystemet. I Sverige såldes bilen som Saab-Lancia 600 och ersatte V4-modellen i Saabhallarna. Delta/600 blev utsedd till Årets Bil 1980 och de första åren sålde den riktigt skapligt i Sverige.

Säsongerna 1985 och 1986 ställde Lancia upp med sin nya rallymodell Delta S4. Den hade egentligen inget att göra med Lancia Delta mer än att utseendet på mittmotorbilen påminde en aning om produktionsmodellen. S4 var en utveckling av Monte Carlo 037 och hade en 1,8-litersmotor med både skruvkompressor och avgasturbo. S4 var fyrhjulsdriven och fruktansvärt snabb, precis alla de andra Grupp B-bilarna. Enligt samtida uppgifter skottade den iväg upp till 100 km/h på 2,3 sekunder! När Grupp B-bilarna förbjöds under 1986 års säsong, bland annat efter Henri Toivonens dödskrasch på Korsika i en Delta S4, lade Lancia ned modellen. S4 fanns även i en Stradale-version som den på bilderna. Totalt byggdes bara 200 S4.

1986 ersattes Grupp B-reglementet av Grupp S i rally, och det innebar betydligt beskedligare bilar. Lancia hade redan en modell som passade in i det nya reglementet på gång, en fyrhjulsdriven version av Delta, HF 4WD. Den skiljde sig inte mycket till det yttre från den framhjulsdrivna modellen, det gjorde däremot Delta Integrale som kom 1987. Med en turbomotor på 2 liter och 185 hk var den redo för storverk. 16-ventilaren som kom ett par år senare gav 200 hk och Evolutionemodellerna som sedan följde var ännu starkare.

Andra generationens Lancia Delta byggde på samma plattform som Fiat Tipo och presenterades som 1993 års modell. Den fanns också i ett hårigt turbo-utförande men aldrig med fyrhjulsdrift. Delta II byggdes till 1999.

2008 dök en tredje upplaga av Lancia Delta upp. En riktig snygging.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.